Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPešek, Roman
dc.contributor.authorHromířová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T08:59:50Z
dc.date.available2021-12-03T08:59:50Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-08-24
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18810
dc.description.abstractSoučástí systému specifické primární prevence užívání návykových látek je vytvoření protidrogových pravidel. Tyto pravidla by měly fungovat tak, aby byla škola mj. schopna rychle identifikovat rizikové žáky/studenty, popř. i jejich rodiče, a těm poté mohla nabídnout cílené služby v rámci selektivní a indikované prevence. V této práci jsem se proto zaměřila na systém protidrogových pravidel. Zda ho školy mají, jak je jasný, transparentní a účinný. A která z těchto pravidel vykazují nejvyšší efektivitu. Výzkum byl realizován metodou polostrukturovaného rozhovoru se školními metodiky prevence ze středních škol. Chtěla jsem využít hlavně jejich zkušenosti z praxe k doporučení nových pravidel a přehodnocení stávajících. Pro výzkum jsem si vybrala střední školy, protože právě studenti ve věku 15 až 19 let se častěji setkávají s problematikou návykových látek. Dochází u nich k tělesnému i duševnímu dozrávání. Utvářejí se nové kolektivy. Objevuje se i rozvíjí schopnost řešit problémy, rozhodovat se, abstraktně myslet, vytvářet hypotézy, věci spojovat. Postupně se prohlubuje samostatnost, oddělují se od rodin a vytvářejí si předpoklady pro budoucí život. Cílem této práce bylo posouzení kvality a efektivity protidrogových opatření realizovaných na vybraných středních školách. ŠMP by se měl snažit o zapojení všech zaměstnanců školy a každý by měl vědět přesně, jaká je jeho úloha v prevenci i při řešení situace, kdy prevence nestačí. Školy upřednostňují jednorázové preventivní akce, ale prevence by měla být komplexní, dlouhodobá a zahrnovat všechny programy, individuální přístup, pozitivní klima školy, funkční protidrogová pravidla atd. Užívání návykových látek ve školním prostředí v době, kdy má škola nad svěřenými osobami zákonný dozor nebo dohled je významným zásahem do jejího života. Proto je nezbytně nutné o tomto jevu vědět a mít vypracován přesný krizový plán.cze
dc.format120 s.
dc.format120 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdrogycze
dc.subjectškolacze
dc.subjectprevencecze
dc.subjectprotidrogová pravidlacze
dc.subjectefektivnostcze
dc.subjectdrugseng
dc.subjectschooleng
dc.subjectpreventioneng
dc.subjectantidrug ruleseng
dc.subjecteffectivenesseng
dc.titleFunkčnost protidrogových pravidel na středních školáchcze
dc.title.alternativeThe functionality of antidrug rules at secondary schoolseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag13283
dc.description.abstract-translatedThe creation of antidrug rules is a part of the whole system of specific primary drug prevention. These rules should make it possible for the school apart from other things to indentify quickly potential drug users among the pupils/students, to find out their parents possibly too and then to offer them goal-directed services within the bonds of a selective and indicative prevention. That’s why I paid particular attention to the system of antidrug rules in my work. I examined whether the schools had such a system, how clear, transparent and effective it was and which of the rules showed the highest effect. The research was carried out by application of the half-structured dialogue with the methodologists charged with the prevention at secondary schools. I wanted especially to put their practical experience to good use for suggesting new rules and for rethinking the present ones. I chose secondary schools for my research because just the students aged 15 to 19 years have problems with addictive drugs in many cases. They grow up physically and mentally, create new groups, become able and further develop their ability to solve problems, to take decisions, to think abstractly, to create hypotheses and to combine the facts. They become more independent gradually, leave their families and create conditions for the future life. The aim of this work was to evaluate the quality and effectiveness of antidrug measures implemented at chosen secondary schools. The methodologist charged with the prevention should try to involve the complete staff of the school in the programme, everybody should know his role as far as to the prevention and as far as to the solution of situations where the prevention itself does not appear sufficient any more. The schools prefer single prevention campaigns, but the prevention should be comprehensive, long-term and it should embrace all programmes, an individual approach, positive atmosphere at school, effective antidrug rules etc. The use of addictive drugs in the school ambience at the time when the school looks after entrusted persons or keeps them under supervision is a significant intervention in its life. It is therefore necessary to be aware of this phenomenon and to have at disposal an in detail developed crisis plan.eng
dc.date.accepted2009-09-15
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOdborný pracovník v ochraně veřejného zdravícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programVeřejné zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHamplová, Lidmila
dc.description.defenceStudentka velmi suverénním způsobem a pozitivním vystoupením prezentovala výsledky práce. Odpověděla na položené otázky vedoucího práce i oponenta, vysvětlila otázku týkající se množství grafů a tabulek. Odpověděla i na řadu dotazů členů komise. Komise se přiklonila k hodnocení oponenta a navrhla hodnocení práce výborně.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam