Způsoby využití zooterapie ve školských zařízeních
Abstrakt
Zooterapie je metoda založená na pozitivní interakci mezi zvířetem a člověkem. Kontakt se zvířaty se osvědčil při léčbě poruch pozornosti a komunikace, u nemocných, či psychiatrických pacientů, seniorů, smyslově, mentálně či tělesně handicapovaných osob, ale i u zdravých jedinců. Používanými metody jsou Aktivity za asistence zvířat, Terapie za asistence zvířat a Edukace za asistence zvířat. Zooterapie ve školských zařízeních má kladný vliv na sociální vztahy a učení, rozvíjí slovní zásobu, paměť, emoce, podporuje samostatnost, působí také na fyzickou stránku dítěte.
Cílem této diplomové práce bylo zmapovat způsoby využití zooterapie ve školských zařízeních v rámci českobudějovického regionu. Pro tento výzkum byla použita metoda kvalitativního výzkumu. Sběr dat probíhal technikou zúčastněného pozorování, polostandardizovaného rozhovoru, analýzy dokumentů a fotodokumentace. Z pilotního výzkumu vzešlo celkem 9 zařízení.
Výsledky ukázaly, že nejvyužívanějšími zvířaty jsou psi a koně. Zooterapie se nejčastěji děje formou návštěvního programu, metodou AAA. Metoda AAE se příliš nevyužívá, přestože jde o školská zařízení. Převážně je zooterapie praktikována u osob s postižením. Z hlediska profesionality je více propracována oblast canisterapie. Zooterapie je poskytována pravidelně. Financování je zajištěno granty, projekty, dotacemi, sponzory, rodiči. Zaměstnanci školských zařízení nemají příliš povědomí o oblasti zooterapie. Legislativně je zooterapie ošetřena zejména smlouvou mezi zařízením a poskytující organizací.
Z výsledků výzkumu vyplývají následující hypotézy:
H1: ''Jedinými poskytovateli zooterapie ve školských zařízeních v rámci českobudějovického regionu je o. s. Hafík, o. s. Koníček a o. s. Arpida''.
H2: ''Školská zařízení v českobudějovickém regionu nemají podmínky pro rezidentní formu zooterapie''.
Tato práce může sloužit jako informační zdroj pro odborníky, zooterapeuty, ale i laickou veřejnost. Všechny informace jsou uspořádány do rejstříku způsobu využití zooterapie ve školských zařízeních.
Kolekce
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Canisterapie v České republice s ohledem na odbornou průpravu a kynologickou erudici terapeuta
Sudová, Markéta (Jihočeská univerzita, 2008)S využitím kvantitativního deskriptivního průzkumu jsem se pokusila zmapovat aktuální stav na poli canisrehabilitace v České republice s důrazem na odbornou průpravu a kynologickou erudici terapeuta/psovoda. V teoretické ... -
Srovnání metod rozvíjející komunikativní kompetence skrze "Aktivity s využitím koní"
Votípková, Martina (Jihočeská univerzita, 2015)Tato diplomová práce porovnává čtyři metodiky hiporehabilitace s cílem zjistit, jaké komunikativní kompetence jsou rozvíjeny v rámci Aktivit s využitím koní. Práce obsahuje terminologickou část, ve které jsou vysvětleny ... -
Neplodnost a etické aspekty asistované reprodukce
Valečková, Lucie (Jihočeská univerzita, 2010)Práce se zabývá neplodností a etickými aspekty asistované reprodukce. Teoretická část diplomové práce je věnovaná mužské a ženské neplodnosti, jejím příčinám, dále metodám a tématům asistované reprodukce, jež jsou shledávány ...