Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZáškodná, Helena
dc.contributor.authorFendrichová, Bohdana
dc.date.accessioned2021-12-03T09:00:33Z
dc.date.available2021-12-03T09:00:33Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-08-17
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18871
dc.description.abstractV diplomové práci o prosociálních rysech pracovníků v pomáhajících profesích se věnuji prosociálnímu chování, empatii a základním rysům osodnosti vyplývajícím z pětifaktorového modelu osobnosti- Big Five. Většina odborníků se shoduje v tom, že prosociální chování a empatie patří mezi základní předpoklady, kterými by měl pomáhající profesionál disponovat. Významnou roli má také osobnost pomáhajícího. Uvedené konstrukty a souvislosti mezi nimi však zůstávají v domácím prostředí stranou empirického výzkumu a reprezentují tak fenomény, o nichž existuje málo prověřených poznatků. Cíl práce spočívá ve zjištění hladiny empatie a osobnostních dispozic dle modelu Big Five, které by mohly mít vliv na prosociální chování u vybraných skupin pomáhajících profesionálů. Jedná se o faktory neuroticismu, extraverze, otevřenosti vůči zkušenosti, přívětivosti a svědomitosti. Sběr dat probíhal pomocí dvou psychodiagnostických dotazníků. Dotazník IRI měří hladinu empatie, dotazník NEO-FFI byl využit pro diagnostiku pěti osobnostních dimenzí. Jedná se o kvantitativní výzkum. Do sledovaného souboru byli zahrnuti respondenti ze tří pomáhajících profesí- zdravotní sestry, příslušníci Hasičského záchranného sboru ČR a učitelky mateřských škol. Na základě výsledků byla potvrzena hypotéza, že pomáhající pracovníci vykazují vyšší hladinu empatie ve srovnání s populačním průměrem a naopak byla vyvrácena hypotéza, že vykazují vyšší hladinu osobnostních rysů, které se v interpersonálním kontextu projevují pozitivní orientací na druhé, tedy že jsou více extravertní a přívětiví ve srovnání s populačním průměrem. Dle výsledků lze uvažovat o tom , že vztah mezi základními osobnostními dimenzemi a prosociálními tendencemi může být zprostředkován úrovní empatie s přihlédnutím k dalším psychologickým konstruktům a výsledkům sociálního učení. Závěry nelze z důvodu relativně malého výzkumného souboru zevšeobecňovat. Za tímto účelem by bylo zajímavé provést odbornou studii, která svým rozsahem a možnostmi přesahuje obvyklé požadavky na diplomovou práci.cze
dc.format86 s., 4 s. obr.příloh
dc.format86 s., 4 s. obr.příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectProsociální chovánícze
dc.subjectpomáhající profesecze
dc.subjectaltruismuscze
dc.subjectempatiecze
dc.subjectpětifaktorový model osobnosticze
dc.subjectzdravotní sestracze
dc.subjecthasičcze
dc.subjectučitelka mateřské školy.cze
dc.subjectPro-social behavioreng
dc.subjecthelping professionseng
dc.subjectaltruismeng
dc.subjectempathyeng
dc.subjectthe five-factor personality modeleng
dc.subjectnurseeng
dc.subjectfiremaneng
dc.subjectelementary-school teacher.eng
dc.titleProsociální rysy u pracovníků pomáhajících profesícze
dc.title.alternativeThe Pro-social Traits of Workers in Helping Professionseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag14752
dc.description.abstract-translatedIn the thesis on the pro-social traits of workers in helping (assistance-providing) professions I dedicate myself to pro-social behavior, empathy and the basic characteristics of personality issuing from the five-factor personality model - The Big Five. Most professionals agree that pro-social behavior and empathy belong among the basic characteristics that assistance-providing professionals should have. An important role is also the personality of the care provider. The listed constructs and connections among them however remain the home environment of empirical research and thereby represent the phenomena regarding which there exist few verified findings. The goal of the paper rests in fining the level of empathy and personal dispositions in accordance with the Big Five model that could influence pro-social behavior in selected groups of assistance-giving professionals. The factors in question are neuroticism, extroversion, and openness to experience, graciousness and conscientiousness. Data collection took place with the help of two psychodiagnostic questionnaires. The IRI questionnaire measures level of empathy and the NEO-FFI questionnaire was used for diagnosing the five personality dimensions. The study was quantitative. The monitored set included respondents from three assistance-giving professions - nurses, members of the Czech Republic Fire Rescue Corps, and elementary-school teachers. The results confirmed the hypothesis that care providing workers show higher levels of empathy in comparison to the population average, and the hypothesis that these professionals show a higher level of personality traits that, in an interpersonal context, display positive orientation towards others, that is that they are more extroverted and gracious in comparison with the population average, was refuted. These results make it possible to consider that the relationship between the basic personality dimensions and pro-social tendencies may be mediated by the level of empathy with regard to other psychological constructs and the results of social learning. Conclusions cannot be generalized, due to a relatively small sample group. For this purpose it would be interesting to carry out a professional study, which would exceed, in its scope and possibilities, the usual requirements of a thesis paper.eng
dc.date.accepted2009-09-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeŽižková, Blanka
dc.description.defenceBohdana Fendrichová Studentka seznámila komisi s teoretickou i praktickou částí DP. Studentka uvedla, že přílohy - dotazníky v DP nemá, neboť jí bylo vedoucí práce zakázáno jí přiložit. Jsou chráněny autorským zákonem. Předsedkyně komise seznámila přítomné s posudky DP a položila studence otázky z posudku DP. Studentka na otázky odpověděla. Prof. Janda se dotazoval na publikace uvedené v seznamu literatury. Studentka odpověděla. Klasifikace: velmi dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam