Integrace žáků s tělesným postižením do základní školy z pohledu jejich spolužáků
Abstrakt
V teoretické části práce, která se zabývá integrací žáků s tělesným postižením do základní školy z pohledu jejich spolužáků, jsem se zabývala samotným pojmem integrace. Dále jsou zde uvedeny faktory, které ovlivňují školskou integraci, a v neposlední řadě je v této části uvedena současná právní úprava školské integrace.
Do praktické části jsem zařadila stručné kazuistiky jednotlivých žáků s tělesným postižením, v jejichž třídách jsem výzkum prováděla. Jsou zde také prezentovány výsledky dotazníků a jejich vyhodnocení.
Cílem práce je zjistit, jaký je vztah žáků základní školy k jejich spolužákům s tělesným postižením. V neposlední řadě též formulovat případná vlastní doporučení či návrhy, jak integraci do budoucna dále zlepšit.
Stanovila jsem si dvě hypotézy. První je: ‚qŽáci s tělesným postižením svou přítomností ve třídě i svým specifickým pohledem na svět, obohacují své spolužáky, což je samotné posiluje.'' Druhá hypotéza zní následovně: ‚qZdraví spolužáci navazují spontánní kontakty a vztah se spolužáky s tělesným postižením.'' Obě hypotézy byly potvrzeny.
K ověření hypotéz jsem zvolila metodu kvantitativního výzkumu. Sběr dat probíhal metodou dotazování formou dotazníků. Pro zjištění potřebných údajů jsem vypracovala dotazník, který byl anonymní a dobrovolný.
Uvedenou bakalářskou práci bude možné využívat při integraci žáka s tělesným postižením jako informační materiál pro ředitele školy a rodiče ‚qzdravých'' dětí. Mohou se podívat na celou problematiku z pohledu těch, kterých se integrace bezprostředně dotýká.