Komunikace s pacientem seniorem na Neurochirurgickém oddělení v Nemocnici České Budějovice, a.s.
Abstrakt
Komunikace je v obecné rovině definována jako sdělování informací prostřednictvím nejrůznějších signálů a prostředků: ústně, písemně, mimikou, gesty a dalším neverbálním chováním, a to především mezi dvěma či více lidmi. Často se také uvádí, že jde o způsoby nebo prostředky, které pomáhají ke spojení (dorozumění). Lékaři a zdravotní sestry všeobecně přiznávají komunikační potíže v určitých specifických náročných situacích, někteří z nich se však domnívají, že jsou díky své výchově, schopnostem a vzdělání dobrými zprostředkovateli, tj. dobrými komunikátory. Naopak pacienti senioři se vyjadřují o komunikačních dovednostech zdravotnických pracovníků spíše nepříznivě a projevují nespokojenost nad průběhem vzájemného dorozumívání.
Cílem výzkumné části bakalářské práce bylo zjistit, jakým způsobem komunikují lékaři a zdravotní sestry s pacienty seniory na neurochirurgickém oddělení. Dalším cílem bylo dále zjistit, jaké způsoby komunikace vyhovují pacientům seniorům hospitalizovaným na neurochirurgickém oddělení.
Z výzkumu vyplynulo, že senioři hospitalizovaní na neurochirurgickém oddělení upřednostňují verbální formu komunikace - tato forma komunikace jim nejvíce vyhovuje. Taktéž zdravotnický personál uvedl, že většinou verbální komunikaci používá - v některých případech ji doplňují o komunikaci neverbální, především gesta a tón hlasu.
Tato práce by mohla být využita jako zpětná vazba v oblasti komunikace mezi zdravotnickými pracovníky a pacienty seniory, hospitalizovanými na neurochirurgickém oddělení v Nemocnici České Budějovice, a.s.