Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově
Abstrakt
Abstrakt
Využití aktivit za přítomnosti psa u dětí v ústavní výchově
Canisterapie je v současné době aktivně využívanou podpůrně rehabilitační
technikou, než tomu bylo v předešlých letech. Canisterapie působí v mnoha oblastech,
které se týkají dětí, dospělých s určitým typem znevýhodnění nebo také seniorů.
Výzkumné práce se doposud nezabývaly působením canisterapie na velmi specifickou
skupinu klientů a to dětí v ústavní výchově, konkrétně v dětských domovech. Děti
umístěné v dětských domovech jsou obecně velmi rizikovou skupinou z hlediska
působení společensky nežádoucích jevů a psychické deprivace. Především z důvodů
těchto rizik je canisterapie zajímavou a vhodnou metodou pro zařazení do programu
aktivit v dětských domovech. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena na 2 oblasti,
z nichž jedna prezentuje teoretické poznatky z oblasti ústavní výchovy a dále se věnuje
psychické deprivaci. Druhá část teoretické části se zabývá problematikou canisterapie,
jejímu vymezení, metodami a konkrétně se zaměřuje na vývoj osobnosti dítěte a potřebu
přítomnosti psa při tomto vývoji. Pozornost je věnována také konkrétním aktivitám se
psy.
Cílem bakalářské práce bylo vymezení aktivit se psem v oblasti zlepšení sociálních
vztahů a emočních prožitků u dětí v ústavní výchově. Z důvodu specifické oblasti
výzkumu autorka zvolila kvalitativní výzkum, jenž je charakterizován hloubkovým
popisem zkoumané problematiky. Technikou výzkumu bylo zúčastněné pozorování
přímé ve vybraném dětském domově a dále polořízené rozhovory s canisterapeutkami
a vychovateli. Výsledky výzkumu prezentují aktivity, které se v rámci zlepšení
sociálních vztahů a emočních prožitků dětí osvědčili. Aktivity se zaměřují především na
zvýšení sebedůvěry, zodpovědnosti a navození libých pocitů. Naplnění krátkodobých
a dlouhodobých cílů u jednotlivých dětí se prokázalo jen částečně z důvodu krátkého
výzkumného období, některé úkoly si vyžadují delší pole působení a bude v nich
pokračováno i po skončení výzkumu
Tato práce by měla sloužit jako příklad dobré praxe na využívání canisterapie
v dětských domovech a v dalších typech zařízení v rámci ústavní výchovy.