Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠimák, Martin
dc.contributor.authorMaršálková, Jitka
dc.date.accessioned2021-12-03T09:20:17Z
dc.date.available2021-12-03T09:20:17Z
dc.date.issued2010
dc.date.submitted2010-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19072
dc.description.abstractVstupem České republiky do Evropské unie 1. května 2004 se začalo na Českou republiku vztahovat evropské právo sociálního zabezpečení. Nejdůležitějšími právními předpisy v této oblasti jsou nařízení Rady (EHS) č. 1408/71 a nařízení Rady (EHS) č. 574/72, tzv. koordinační nařízení. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat, zda a jakým způsobem se rozšířila právní ochrana tzv. migrujících osob v oblasti důchodového pojištění v souvislosti se vstupem České republiky do EU a dále pak porovnat postupy související s řízením o přiznání dávek důchodového pojištění osob, které získaly doby pojištění v některém z členských států EU. K získání potřebných informací byl zvolen kvalitativní výzkum. Na základě analýzy primární dokumentace (vnitrostátních právních předpisů, mezinárodních smluv o sociálním zabezpečení, koordinačních nařízení a statistických údajů) byla provedena analýza získaných dat. Bylo zjištěno, že koordinační nařízení usnadňují podmínky pro migraci a zabezpečují právní ochranu osob migrujících mezi státy EU, EHP a Švýcarskem. Členské státy jsou povinny zacházet s migrujícími občany stejně jako s vlastními státními příslušníky tak, aby nebyla omezena jejich možnost pracovat v různých zemích tohoto prostoru. Ke dni 30.4.2004, tj. před vstupem České republiky do EU, byla v oblasti důchodového pojištění zajištěna právní ochrana migrujících osob mezi Českou republikou a dalšími 24 státy, se kterými Česká republika uzavřela bilaterální smlouvu o sociálním zabezpečení. Od 1.5.2004 se tato právní ochrana rozšířila vůči dalším 15 státům EU a EHP, se kterými Česká republika dvoustrannou smlouvu o sociálním zabezpečení sjednánu neměla. Vstupem České republiky do EU došlo k výraznému nárůstu činností zajišťovaných Českou správou sociálního zabezpečení, která plní úlohu kompetentní instituce. Toto zjištění vyplynulo ze statistiky úkonů spojených s agendou EU. Agenda spojená s prováděním sociálního zabezpečení migrujících osob (''zahraniční agenda'') je ve srovnání s tuzemskou agendou náročnější, což způsobuje několikanásobně delší průměrnou dobu trvání důchodového řízení než u vnitrostátních žádostí.cze
dc.format73 s.
dc.format73 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdílčí důchodcze
dc.subjectdůchodové pojištěnícze
dc.subjecte-formulářecze
dc.subjectkoordinacecze
dc.subjectmezinárodní smlouva o sociálním zabezpečenícze
dc.subjectsociální zabezpečenícze
dc.subjectteoretická výše důchoducze
dc.subjectpro rata pensioneng
dc.subjectpension insuranceeng
dc.subjecte-formseng
dc.subjectco-ordinationeng
dc.subjectinternational agreement on social securityeng
dc.subjectsocial securityeng
dc.subjecttheoretical amount of pensioneng
dc.titleProblematika aplikace nařízení Rady (EHS) č. 1408/1971 a nařízení Rady (EHS) č. 574/1972 v oblasti důchodového pojištění.cze
dc.title.alternativeIssues relating to the application of Council Regulation (EEC) No. 1408/71 and Council Regulation (EEC) No. 574/72 in the field of pension insurance.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag16504
dc.description.abstract-translatedThe European social security law became applicable in the Czech Republic after its accession to the European Union on 1 May 2004. The most important legal regulations in this field include Council Regulation (EEC) No. 1408/71 and Council Regulation (EEC) No. 574/72, so-called coordination regulations. The aim of the bachelor thesis was to map out whether and in what way the legal protection of so-called migrating persons was extended in the field of pension insurance in connection with the accession of the Czech Republic to the EU, and to compare procedures relating to the proceedings on awarding allowances from pension insurance to persons who have been insured in some of the EU member states for certain periods of time. Qualitative research was applied to obtain necessary information. Based on an analysis of the primary documentation (domestic legal regulations, international treaties on social security, coordination regulations and statistic data), the data obtained were analysed. It was found out that the coordination regulations facilitate the conditions of migration and ensure legal protection of persons migrating between the EU, EEA and Switzerland. Member states are obliged to treat migrating persons and their own nationals equally, avoiding any restrictions regarding their opportunities to work in various countries within that area. As at 30 April 2004, i.e. before the accession of the Czech Republic to the EU, the legal protection of migrating persons in the field of pension insurance was ensured with bilateral treaties on social security concluded by the Czech Republic and other 24 states. Since 1 May 2004, the legal protection has been extended to additional 15 EU and EEA states which had not been parties to such bilateral treaties. The accession of the Czech Republic to the EU led to a significant increase of the amount of activities carried out by the Czech Social Security Administration acting as the competent institute. This finding arose out of the statistics of acts performed in connection with the EU issues. The issues connected with the social security of migrating persons (''foreign issues'') are more complicated compared with domestic issues which is the cause of the fact that the average duration of pension proceedings is several times longer compared to domestic applications.eng
dc.date.accepted2010-06-08
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSociální práce ve veřejné správěcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSociální politika a sociální prácecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeRozkopal, Jindřich
dc.description.defenceMaršálková Jitka Problematika aplikace nařízení Rady (EHS) č. 1408/1971 a nařízení Rady (EHS) č. 574/1972 v oblasti důchodového pojištění Vedoucí práce: JUDr. Martin Šimák, Ph.D. Oponent: Ing. Jindřich Rozkopal Průběh obhajoby bakalářské práce: V přehledné prezentaci představila autorka svoji práci na téma Problematika aplikace nařízení Rady (EHS) č. 1408/1971 a nařízení Rady (EHS) č. 574/1972 v oblasti důchodového pojištění. Vedoucí bakalářské práce zhodnotil práci jako velmi zdařile zpracovanou. Následně byl přečten posudek oponenta bakalářské práce, který ji hodnotí velmi dobře. Byla položena otázka oponenta, kterou autorka práce zodpověděla. Klasifikace: výborněcze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam