Fyzioterapie jako součást komplexní léčby u pacientů se získanou dysfunkcí temporomandibulárního kloubu
Abstrakt
Tématem mé bakalářské práce jsou získané dysfunkce temporomandibulárního
kloubu. Tento pojem zahrnuje celou řadu funkčních i strukturálních změn
a patologických stavů postihujících nejen dolní čelist jako takovou, ale dochází
i k zřetězení spasmů v rámci celé postury. Temporomandibulární poruchy mají
multifaktoriální etiologii a velmi pestrý klinický obraz, proto bývá diagnostika mnohdy
obtížná. Mezi hlavní příčiny vzniku poruch se řadí zvyšující se psychická tenze, emoční
stres a okluzní poměry. Podle některých studií trpí poruchou funkce čelistního kloubu až
50 % populace. Léčba je často problematická a dlouhotrvající, proto musí být pacient
i terapeut trpělivý.
Cílem práce v teoretické části bylo zmapování problematiky související
s temporomandibulární dysfunkcí a v části praktické zpracování kazuistik dvou
pacientek s diagnostikovanou dysfunkcí čelistního kloubu.
Výzkum byl realizován kvalitativně formou kazuistik. U první pacientky byly
diagnostikovány degenerativní strukturální změny pravého čelistního kloubu, které
snížily hybnost dolní čelisti, ovlivnily funkci pravého ucha a narušily posturu těla.
Druhá pacientka trpěla funkční změnou - tzv. dislokací disku v čelistním kloubu,
asymetrickým pohybem čelisti při otevírání úst a měla nesprávný stereotyp dýchání.
Terapie byla u obou pacientek přizpůsobena diagnóze a vždy aktuálnímu stavu.
Nejprve byly ošetřeny hypertonické svaly a zřetězené spasmy. Poté následovala
relaxace žvýkacích svalů, nácvik symetrického otevírání úst, nácvik stereotypu dýchání
a prvky senzomotoriky. Pacientky byly poučeny o vhodných autoterapeutických
cvicích. Terapeutická sezení probíhala dvakrát týdně po dobu 6 týdnů.
Výsledky obou pacientek byly uspokojivé. V prvním případě došlo ke zvětšení
rozsahu při otevíracím pohybu a k celkovému ovlivnění postury. U druhé pacientky
byly při otevíracím pohybu odstraněny nepříjemné zvukové fenomény a částečně
i asymetričnost pohybu, dále se naučila správný stereotyp dýchání.
Bakalářská práce může být použita v klinické praxi fyzioterapeutů, lékařů
a dalších zdravotnických pracovníků nebo jako informační materiál pro pacienty.