Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPicková, Pavlína
dc.contributor.authorHudečková, Karolína
dc.date.accessioned2021-12-03T09:22:43Z
dc.date.available2021-12-03T09:22:43Z
dc.date.issued2010
dc.date.submitted2010-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19204
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá psychickou zátěží dispečerů zdravotnických záchranných služeb. Zaměřila jsem se v ní na postižení této problematiky, její následnou analýzu a popis na základě výzkumu. Prvním cílem bylo zmapovaní názorů dispečerů operačních středisek na psychickou náročnost jejich práce. Druhým pak jejich mínění o otázce - zda počet dispečerů ve službě jedné směny má vliv na jejich psychickou zátěž. Výzkum vychází z dotazníkového šetření a výzkumným objektem bylo 40 pracovníků operačních středisek v celém jihočeském kraji. (Pozn. Celorepublikový výzkum by byl technicky těžko proveditelný vzhledem k nepravděpodobné návratnosti rozeslaných dotazníků). V úvodních kapitolách stručně popisuji operační středisko, činnosti, které dispečeři každodenně vykonávají a snažím se formulovat zásady správné komunikace, jež by měla být vedena během hovoru s volajícím na tísňové lince. Popisuji také obecné znaky stresu, faktory, které k němu vedou a stavy, propukající při jeho dlouhodobém působení na člověka. Konkrétně v práci popisuji posttraumatickou stresovou poruchu, syndrom vyhoření a zmiňuji se také o prevenci, jak se těmto rizikovým faktorům bránit. V druhé části práce jsem se zaměřila na výsledky výzkumu, který byl proveden kvantitativní technikou, rozdáním 45 dotazníků, z nichž bylo zpětně zpracováno 40. Výzkum a výsledky tvoří podstatnou část práce a přináší důkazy o tom, že pracovníci operačních středisek prožívají psychickou zátěž, na níž má vliv mnoho faktorů, z nichž některé jsou do jisté míry ovlivnitelné a s jejich uvědoměním lze alespoň částečně tuto zátěž snížit. Práce využívá rovněž komparační metody s možností porovnání psychické zátěže mezi jednotlivými dispečery. V neposlední řadě obsahuje také inspiraci k zamyšlení nad touto problematikou a osobní návrhy, jak by bylo možno pozitivně přispět ke snížení této zátěže a vůbec k dalšímu rozvoji řešení tohoto problému.cze
dc.format66 s., 8 s. příloh.
dc.format66 s., 8 s. příloh.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectOperační řízenícze
dc.subjectOperační střediskocze
dc.subjectPsychický strescze
dc.subjectTísňová výzvacze
dc.subjectZdravotnická záchranná službacze
dc.subjectOperational managementeng
dc.subjectOperations centreeng
dc.subjectMental stresseng
dc.subjectEmergency calleng
dc.subjectMedical emergency serviceeng
dc.titlePsychická zátěž dispečerů zdravotnické záchranné službycze
dc.title.alternativeEmergency Operators´ Mental Loadeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag16761
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis deals with mental strain in dispatchers of medical emergency services. I focused on covering these questions, the follow-up analysis and description, on the basis of research. The first objective was to survey opinions of operations centre dispatchers of the mental strain in their work. The next objective was their opinion of the question whether the number of dispatchers on duty in one shift influences their mental strain. My research is based on questionnaire surveying, and the research object covered 40 employees in operational centres all over the Region of South Bohemia. (Note: a nationwide research would be technically hardly realisable, as it is improbable that the questionnaires sent in would be returned). The introductory chapters contain a brief description of the operations centre and activities that the dispatchers perform every day, and I try to formulate the principles of the correct communication that should be led in the conversation with the callers on the distress line. I also describe general features of stress, the factors that lead to it, and the states breaking out as a result of its long-term effect on people. Specifically in this thesis, I describe post-traumatic stress disorder and the burn-out syndrome, and I also mention prevention to defend oneself against these risk factors. The second part of the thesis focuses on the results of the research conducted by quantitative technique, by handing out 45 questionnaires, 40 of which were processed after they were sent back. The research and results make up an essential part of the thesis and bring proofs of the fact that employees of operations centres undergo mental strain influenced by a number of factors. Some of these factors can be influenced, and becoming aware of these factors, this strain may be at least partially reduced. The thesis also uses the comparative method with the possibility of comparison of the mental strain between individual dispatchers. Last but not least, it contains inspiration for considering these questions, and personal proposals for a positive contribution to lowering this strain and a further development of this problem in general.eng
dc.date.accepted2010-09-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineZdravotnický záchranářcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeNeumann, Ivan
dc.description.defenceKomise se ve svých připomínkách shoduje s připomínkami vedoucí práce a oponent SP. Rozsah práce (počet zpracovaných dotazníků,považuje předseda komise za dostačující),výtečná gramatická stránka BP. Studentka oponovala připomínkami komise,nicméně BP vykazuje chybné artefakty.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam