Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorScholzová Festová, Andrea
dc.contributor.authorMelíšková, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T09:23:18Z
dc.date.available2021-12-03T09:23:18Z
dc.date.issued2010
dc.date.submitted2010-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19229
dc.description.abstractVzhledem k tomu,jak je období těhotenství a porodu významné pro ženu,je důležitost komunikace zásadním bodem, který přispívá ke zdárnému průběhu a zvládnutí tohoto nelehkého období. Vhodně vedená a správná komunikace je prevencí nepochopení a následného nedorozumění mezi klientem a zdravotníkem. Všichni máme potřebu komunikovat, zvláště, jsme-li ve zdravotnickém zařízení a čekáme ze strany zdravotníků slova vysvětlení, povzbuzení a útěchy. Teoretická část práce se zabývá komunikací porodní asistentky s rodičkou. Obecná část shrnuje komunikaci na porodním sále a uvádí také bolest a předporodní přípravu, činitele, které ovlivňují komunikaci. Hlavními cíly práce bylo zjistit, jaký vliv má předporodní příprava na komunikaci rodičky a zdravotnického personálu v průběhu porodu, dále zjistit, zda jsou porodní asistentky u rodiček schopny adekvátně reagovat na stavy provázející porod, a zda je zvládání komunikace s rodičkami podmíněno zkušenostmi porodních asistentek. Na základě provedeného výzkumu se podařilo cíle splnit. Pro výzkumnou část bakalářské práce byla vybrána forma kvalitativního výzkumu, metoda rozhovoru. Rozhovor byl uskutečněn s osmi porodními asistentkami, z nichž čtyři pracovaly déle jak deset let na porodním sále, a ostatní porodní asistentky měly praxi na porodním sále jeden rok. Dále rozhovor probíhal s osmi rodičkami druhý den po porodu. Čtyři z nich rodily poprvé a čtyři počtvrté. Rozhovor byl sestaven tak, abychom si mohli odpovědět na výzkumné otázky: 1. Jak hodnotí porodní asistentky vliv předporodní přípravy na komunikaci s rodičkami v průběhu porodu? Na tuto otázku odpověděly porodní asistentky převážně kladně. Rodičky s předporodní přípravou komunikují lépe, mají více znalostí a dovedností. 2. Jak rodičky vnímají komunikaci na porodním sále? Rodičky vnímají komunikaci od prvního kontaktu na porodním sále pozitivně, vyzdvihují především ochotu, trpělivost, zájem, profesionalitu a lidský přístup zdravotnického personálu. 3. Mají porodní asistentky dostatek znalostí a zkušeností s komunikací na porodním sále? Porodní asistentky s délkou praxe deset a více let mají dostatek znalostí a zkušeností, porodním asistentkám s roční délkou praxe na porodním sále zkušenosti chybí. Tato práce se pokusila nastínit problematiku komunikace v porodní asistenci. Může být určena jak studentkám a medikům tohoto oboru, tak porodním asistentkám a lékařům k nahlédnutí a posouzení komunikačních schopností a dovedností a jako zdroj informací ke zlepšení komunikace v porodní asistenci.cze
dc.format81 s., 6 s obr. příloh
dc.format81 s., 6 s obr. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKomunikacecze
dc.subjectPorodní sálcze
dc.subjectPorodní asistentkacze
dc.subjectRodičkacze
dc.subjectŽenacze
dc.subjectCommunicationeng
dc.subjectBirth Suiteeng
dc.subjectDelivery Nurseeng
dc.subjectWoman in laboreng
dc.subjectWomaneng
dc.titleKomunikace na porodním sálecze
dc.title.alternativeCommunication in the Birth Suite.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag16812
dc.description.abstract-translatedGiven the importance of pregnancy and childbirth to a woman, communication is a key feature contributing to the successful development of and control over that anxious period. An appropriate and correct communication prevents confusion and misunderstanding between clients and healthcare professionals. Everyone needs to communicate, especially if they are at a healthcare facility and expect healthcare professionals to come up with words of explanation, encouragement and support. The theoretical section of the work deals with communication between a birth assistant and a birthing woman. The general section summarizes communication in the birth suite and lists factors affecting communication, such as pain and childbirth training. The main objectives of the work were to determine the effect of childbirth training on communication between the expectant mother and healthcare professionals during childbirth, to see whether birth assistants were able to appropriately react to conditions accompanying childbirth and to find out whether successful communication with women in labor depended on birth assistants’ expertise. The objectives have been met thanks to the research conducted. Qualitative survey by means of interviews was employed in the research section of the bachelor thesis. Eight birth assistants were interviewed: four out of them had worked in the birth suite for more than ten years and the others for one year. In addition, eight mothers were interviewed the day after they had given birth. Four of them gave birth for the first time and four of them for the fourth time. The interviews were prepared so that I could answer the following research questions: 1. What do birth assistants think about the effect of childbirth training on communication with mothers during childbirth? Most of the birth assistants answered that question in the affirmative. Expectant mothers who have been trained before childbirth communicate better and have more information and skills. 2. What do expectant mothers think about communication in the birth suite? Expectant mothers think that communication in the birth suite is positive from the very first contact and especially emphasize healthcare professionals’ readiness, patience, attentiveness, professionalism and human touch. 3. Do birth assistants have sufficient knowledge and experience of communicating in the birth suite? Birth assistants with ten and more years’ work experience have enough knowledge and experience, whereas birth assistants with a year’s experience of the birth suite lack the expertise. This work has attempted to shed light on communication by birth assistants. It can serve secondary school and college students and birth assistants and doctors who can use it as a resource and make an assessment of their communication skills and abilities and it can be a source of information to help improve communication by birth assistants.eng
dc.date.accepted2010-06-02
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeTrešlová, Marie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam