Pády a úrazy pod kontrolou aneb prevence versus kvalita
Abstrakt
Tématem bakalářské práce je problematika pádů a úrazů pacientů hospitalizovaných na lůžkových odděleních Nemocnice Písek, a.s. se zaměřením na jejich prevenci v souvislosti s kvalitou péče. Teoretická část se
soustřeďuje na problematiku pádů jako celek. Popisuje příčiny pádů, jejich následky a možnost prevence. Byly stanoveny tři cíle práce. Prvním cílem bylo zmapovat četnost pádů v nemocničním lůžkovém zařízení Nemocnice Písek, a.s. Jako druhý cíl bylo stanoveno zmapovat rizikové faktory pro vznik pádů
u hospitalizovaných pacientů v nemocničním lůžkovém zařízení Nemocnice Písek, a.s. Jako poslední cíl bylo zjistit, zda sestry znají preventivní mechanismy předcházení pádu. V praktické části bylo stanoveno šest hypotéz. První
hypotéza je formulována: ‚qNa interním oddělení Nemocnice Písek se vyskytuje více pádů než na chirurgickém oddělení.'' Druhá hypotéza zněla,že ‚qNejčastějším rizikovým faktorem pádů a úrazů v Nemocnici Písek je rychlé vstávání z lůžka.'' Třetí hypotéza vycházela z předpokladu, že ‚qSestry znají preventivní mechanismy předcházení pádů u klientů.'' Čtvrtá hypotéza tvrdí, že ‚qU seniorů je riziko pádu a úrazu vyšší než u mladších klientů. Pátá hypotéza zněla: ‚qSestry v Nemocnici Písek pracují dle standardu týkajícího se pádů a úrazů.'' A poslední šestá hypotéza tvrdí, že ‚qV Nemocnici Písek je prováděn audit kvality péče v souvislosti s pády a úrazy.'' V první části výzkumného šetření byla použita kvantitativní metoda a to formou anonymního dotazníku
pro všeobecné sestry. V druhé části byla použita kvalitativní metoda rozboru dat o sledování pádů pacientů jako indikátoru kvality v Nemocnici Písek, a.s. Ke sběru dat byla použita dokumentace Nemocnice Písek, a.s. Výsledky šetření jsou zpracovány do 29 procentuálních grafů a 2 tabulek. Diskuze je konfrontována s odbornou literaturou s vyjádřením vlastního názoru autora.
V závěru práce jsou uvedeny potvrzené nebo nepotvrzené hypotézy a celková sumarizace práce s návrhy na možnosti zvýšení kvality péče o klienta v riziku pádu.