Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorSoukupová Maříková, Judita
dc.contributor.authorJadrná, Kamila
dc.date.accessioned2021-12-03T09:23:51Z
dc.date.available2021-12-03T09:23:51Z
dc.date.issued2010
dc.date.submitted2010-05-10
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19251
dc.description.abstractKomunikace je velmi důležitá v každodenním životě, o to více pak v ošetřovatelství. Je základem pro vybudování profesionálního vztahu mezi sestrou manažerkou a pacientem, seriózního vztahu mezi sestrou manažerkou a lékařem, kvalitního vztahu mezi sestrou manažerkou a podřízenými sestrami a všemi ostatními, se kterými musí sestra manažerka jednat. K sestrám manažerkám patří hlavní sestry, vrchní sestry a sestry staniční. Sestra manažerka je osoba, která je pověřena řídit tým pracovníků a je zodpovědná za výsledky tohoto týmu. Způsob vedení je úzce spojen s osobností sestry manažerky a jejími kvalitami. Aby mohla řídit skupinu co nejlépe, musí být nejen odborně zdatná, ale musí mít i dobré komunikační dovednosti, které jsou nedílnou součástí její profese. Nezbytnou roli hraje také její připravenost při nástupu na pozici manažerky či následné vzdělávání v komunikačních dovednostech. Teoretická část se snaží vybrat z teorie pouze to, co nejvíce souvisí s provedeným výzkumem. Nejdříve čtenáři přiblíží komunikaci v širším slova smyslu (komunikaci, ontogenezi řeči, neverbální komunikaci a komunikační dovednosti), poté popíše zvolené teorie a techniky použité v dotazníku (sílu ticha, teorii ledovce, Balintův přístup, transakční analýzu, emoční inteligenci) a na závěr přiblíží manažerskou pozici a důležitost komunikace v práci manažera. Cílem této bakalářské práce je zjistit, co sestry manažerky o komunikaci vědí a především, jak ji využívají ve své profesi, jsou-li dostatečně prakticky vybaveny touto dovedností a jak velká pozornost ve vzdělávání sester je komunikaci věnována. Na základě cílů byly stanoveny výzkumné otázky. Otázka č. 1: Ovládají sestry manažerky komunikační dovednosti? Otázka č. 2: Uvědomují si sestry manažerky důležitost těchto dovedností v jejich práci? Otázka č. 3: Potřebují sestry manažerky tuto dovednost trénovat? A otázka č. 4: Nevěnuje se komunikaci ve vzdělávání sester manažerek spíše teoretická pozornost? Výzkum byl proveden s pomocí dotazníku rozděleného do pěti okruhů, z nichž každý obsahoval jednu otázku souvisící s výzkumnými otázkami. Tedy kvalitativní a kvantitativní elementy v tom samém výzkumu. Ke každé výzkumné otázce byl proveden hloubkový rozhovor, formou polostandardizovaného rozhovoru s otevřenými a polootevřenými otázkami. Každý rozhovor byl zaznamenán audionahrávkou, stručně přepsán do tabulky a následně vyhodnocen. Výzkum byl proveden se souhlasem sester manažerek působících v nemocnicích na území Hl. města Prahy. Výzkumné otázky byly zodpovězeny a na základě výsledků lze tedy jednoznačně říci, že sestry manažerky si uvědomují důležitost komunikačních dovedností v jejich práci, zároveň mají potřebu tyto dovednosti trénovat, neboť se komunikačním dovednostem ve vzdělávání věnuje spíše teoretická pozornost, a tak komunikační dovednosti zcela neovládají. Přestože je komunikace v sesterské profesi nesmírně důležitá, není jí věnován adekvátní prostor. I přes svoji důležitost není u sester manažerek ani nijak významně rozvíjena či zdokonalována. Většina sester manažerek tak získává potřebné dovednosti až v průběhu své praxe. V současné době se v sesterské profesi sice věnuje větší pozornost vzdělávání a tréninku komunikačních dovedností, ale jak výzkum potvrzuje, toto vzdělávání je spíše teoretické a nevyhovující. Z výzkumné otázky č. 3 nám tak vyvstává hypotéza č. 1: Vzdělávání v komunikačních dovednostech sester manažerek je kvalitní. A hypotéza č. 2: Trénink komunikačních dovedností sester manažerek je efektivní. Které je potřeba v dalším výzkumu potvrdit nebo vyvrátit.cze
dc.format78 s.
dc.format78 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectkomunikacecze
dc.subjectsestra manažerka (SM)cze
dc.subjectmanagementcze
dc.subjectmotivacecze
dc.subjectvedenícze
dc.subjectcommunationeng
dc.subjectnurse-managereng
dc.subjectmanagementeng
dc.subjectleadeng
dc.subjectmotivationeng
dc.subjectestablishmenteng
dc.titleKomunikační dovednosti sestry manažerkycze
dc.title.alternativeCommunication skills of a nurse-managereng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag16837
dc.description.abstract-translatedCommunication is very important in everyday life, and all the more in the field of nursing. It is fundamental for the establishment of professional relationship between a nurse-manager and a patient, for respectable relationship between a nurse-manager and a doctor, for satisfying relationship between a nurse-manager and subordinate nurses and all other persons a nurse-manager must deal with. At first, the theoretical part acquaints the reader with communication in broader meaning of the word (communication, ontogenesis of speech, non-verbal communication and communication skills), then describes the chosen theories and techniques used in the questionnaire (power of silence, iceberg theory, Balint method, transaction analysis, emotion intelligence) and finally describes the position of a manager and importance of communication for the work of a manager. The aim of this bachelor thesis is to ascertain what nurse-managers know about communication and particularly how they use it in their profession if they are sufficiently equipped with this skill and how much attention is paid to the education of nurses in communication. On the basis of the goals, the following research questions were stipulated. Question No. 1 - Do nurse-managers possess communication skills? Question No. 2 - Do nurse-managers realise the importance of these skills in their work? Question No. 3 - Is not an attention paid to communication in nurse-managers education rather theoretical? And question No. 4 - Do nurse-managers need to train this skill? The research was performed on the basis of a questionnaire divided into 5 areas each consisting of one question related to the research questions. I.e. both qualitative and quantitative elements were included into the same research. In-depth interview in the form of semi-standardised interview with open and semi-closed questions was carried out with respect to each research question. Research questions were answered and therefore on the basis of the results it is possible to unambiguously state that nurse-managers realize the importance of communication skills in their work and at the same time they have the need to train these skills, as communication skills in education are given rather theoretical attention and therefore they do not command these skills completely. Thus from the research question No. 3 arises the hypothesis No. 1 - Education in communications skills of nurse-managers is of good quality. From the research question No. 4 arises the hypothesis No. 2 - Training of communications skills of nurse-managers is not effective. These questions should be verified by further research.eng
dc.date.accepted2010-06-08
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMichálková, Helena
dc.description.defenceOtázky: 1/ Jaká kritéria výběru, s ohledem k výsledkům práce, byste doporučila pro výběrové řízení na pozici sestry manažerky? Odpověď: 1/ neopomíjet výběrové řízení Komise: Chybí odpovědi na výzkumné otázky- širší odpovědi než ano,ne . Na 1 stránce j 1 graf, lépe 2 grafy i s popisky na stránku. Není vhodné v Metodice popisovat jednotlivé pojmy např. " výzkum". Ve výběru vzorku jsou zařazeny staniční a vrchní sestry dohromady ale pracovní činnosti jsou rozdílné, lepší by bylo nemíchat. Vysvětlit základní a obecnou komunikaci - není to přesně specifikováno. Klasifikace: dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam