Spolupráce sestry a pacienta v nefrologické ambulanci
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá spoluprací mezi sestrami a pacienty ve vybraných nefrologických ambulancích.
Výsledky tohoto výzkumného šetření mohou velice pozitivně ovlivnit chování a jednání sester a pacientů v nefrologických či jiných ambulancích a tím vlastně přispět ke zlepšení jejich vzájemné spolupráce.
Nefrologická ambulance poskytuje péči všem pacientům s renální dysfunkcí a trvale jsou zde dispenzarizováni nemocní s chronickou renální insuficiencí. Nefrologická ambulance je velmi důležitým mezistupněm predialyzačního období, zabývající se komplexní přípravou pacientů před náhradími terapeutickými metodami (hemodialýzy, peritoneální dialýzy). Sestra pracující v této ambulanci je velice nezbytným prvkem, protože musí pacienta nejen edukovat o léčebných opatřeních, která pomohou zmírnit dopad snížené činnosti ledvin, ale i pacienta motivovat k tomu, aby se podílel na léčbě svého onemocnění. Mezi sestrou a pacientem je, proto důležitá oboustranná důvěra a vzájemná spolupráce.
Cílem tohoto výzkumného šetření, bylo zjistit, jaká je spolupráce mezi sestrou a pacientem v nefrologické ambulanci. Ke zjištění spolupráce mezi sestrou a pacientem bylo použito kvalitativní formy výzkumného šetření, prostřednictví polostrukturovaného rozhovoru. Na základě rozhovorů u jednotlivých respondentů, byly poté vytvořeny kazuistiky. Kazuistiky tvořili podklad pro sestavení kategorizačních tabulek, kde jsou sumarizovány nejdůležitější výsledky výzkumu.
Na samém počátku výzkumného šetření bylo stanoveno 6 výzkumných otázek. Všechny otázky byly zodpovězeny. Po zodpovězení výzkumných otázek jsme došli k závěru, že spolupráce mezi sestrou a pacientem v nefrologických ambulancích je obecně velice dobrá.
Výsledky této bakalářské práce bychom rádi prezentovali na odborných konferencích či seminářích. Výsledky tohoto výzkumného šetření by mohli pomoci sestrám v nefrologických ambulancích i v ostatních ambulantních provozech k tomu, aby došlo ke zlepšení vzájemné spolupráce a komunikace v jejich ambulancích. A tím i ke zlepšení ošetřovatelské péče o pacienty.