Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠedová, Lenka
dc.contributor.authorLeopoldová, Lenka
dc.date.accessioned2021-12-03T09:25:39Z
dc.date.available2021-12-03T09:25:39Z
dc.date.issued2010
dc.date.submitted2010-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19317
dc.description.abstractTématem bakalářské práce je ''Využití edukačních plánů v péči o diabetiky''. Diabetes mellitus je onemocnění charakterizované poruchou metabolismu cukrů, ale též bílkovin a tuků, které se projeví zvýšenou glykémií a glykosúrií. Edukaci chápeme jako výchovu k samostatnému zvládání diabetu a lepší spolupráci se zdravotníky. Jedná se o nezbytnou a nenahraditelnou součást úspěšné léčby diabetika. Cílem práce je zmapovat využití edukačních plánů v péči o diabetiky. Práce má teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá informacemi o diabetu mellitu, edukaci všeobecně a specifice edukace u diabetiků. Ve výzkumné části byla použita kvalitativní metoda sběru dat a to technika pozorování a polostandardizovaného rozhovoru. Výzkumné šetření proběhlo v diabetologickém centru a v ordinaci diabetologa. Zúčastnilo se ho 10 diabetiků, z nichž bylo 6 mužů a 4 ženy. Pozorování probíhalo během návštěvy diabetika u diabetologa a zahrnovalo 18 bodů, které byly rozděleny do 7 oblastí zaměřujících se na fázi edukačního procesu, formu realizace edukace, formy edukace, teoretické a praktické dovednosti diabetika, edukační prostředí a ostatní. Rozhovory byly prováděny po ukončení návštěvy diabetika u diabetologa. Rozhovor obsahoval 37 otázek, z nichž v 18-ti byla možnost výběru odpovědi a podle příslušné odpovědi i možnost položit doplňující otázku. Zbylých 19 otázek bylo otevřeného typu. Otázky rozhovoru se zaměřovaly na léčebný režim, spokojenost, znalosti a dovednosti diabetiků. Prvním cílem práce je zjistit, v čem je diabetikovi přínosná edukace. Druhým cílem je zmapovat, zda diabetici získané informace a dovednosti plně využívají v každodenním životě. Třetí cíl zahrnuje zjistit formy a metody edukace u diabetologa a v diabetologickém centru. Čtvrtým cílem je vytvořit edukační plán a ověřit jej v praxi. Cíle bakalářské praxe byly splněny. Všechny výzkumné otázky byly zodpovězeny. Z výzkumné části tedy vyplývá, že edukace je pro diabetiky přínosná, získané informace a dovednosti využívají ve svém životě, formy a metody edukace jsou v diabetologickém centru a v ordinaci diabetologa stejné. Práce může být využita jako zhodnocení efektivity prováděné edukace u diabetiků a základním obsahem onemocnění diabetu mellitu a edukace.cze
dc.format71 s., 31s. příloh
dc.format71 s., 31s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDiabetes mellituscze
dc.subjectdiabetikcze
dc.subjectdiabetologcze
dc.subjectdietacze
dc.subjectedukacecze
dc.subjectselfmonitoringcze
dc.subjectsestra.cze
dc.subjectDiabetes mellituseng
dc.subjectdiabeticeng
dc.subjectdiabetologisteng
dc.subjectdieteng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectself-monitoringeng
dc.subjectnurse.eng
dc.titleVyužití edukačních plánů v péči o diabetikycze
dc.title.alternativeUse of Educational Projects in Care of Diabeticseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag16945
dc.description.abstract-translatedThe topic of my thesis is ''Application of education plans to care of diabetics''. Diabetes mellitus is a disease characterized by a disorder of metabolism of sugars, but also proteins and fats, which leads to increased glycaemia and glycosuria. Education is understood as guiding to independent coping with diabetes and better cooperation with medical staff. It is an inevitable and irreplaceable part of successful diabetes treatment. The thesis is aimed at mapping application of educational plans to care of diabetics. The thesis has a theoretical and a research parts. The theoretical part deals with information on diabetes mellitus, education in general and its specifics for diabetics. The research part involves a quantitative data collection method, namely observation and semi standardized interview. The research took place in a diabetology centre and in a diabetologist’s office. 10 diabetics, 6 men and 4 women participated. The observation was performed during a diabetic’s visit to a diabetologist’s office and involved 18 points divided into 7 areas aimed at the education process phase, education implementation form, education forms, diabetic’s theoretical and practical skills, educational environment and others. Interviews were performed after the medical consultations. The interview contained 37 questions, 18 of which offered choice of reply and possibility to ask an additional question. The remaining 19 questions were open. The interview questions focused on treatment regime, satisfaction, knowledge and skills of diabetics. The first goal was to find out how education benefits a diabetic. The second goal was to map whether diabetics can use the obtained information and skills in their everyday life. The third goal was to learn about educational forms and methods used by the diabetologist and in the diabetology centre. The fourth goal was to create an educational plan and test it in practice. The goals of the thesis were met. All the research questions were answered. The research part thus shows that education is beneficial for diabetics, they apply the obtained information and skills to their lives, the educational methods and forms are identical in the diabetology centre and at the diabetologist. The thesis may be utilized as evaluation of effectiveness of education performed for diabetics and the basic content of diabetes mellitus and education.eng
dc.date.accepted2010-06-03
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeDuka, Martin
dc.description.defence- prezentace v pořádku - vymezený čas dodržen Komise - není příliš vidět efekt edukace z důvodu volby metodiky - kvalitativní výzkum - chybí objektivní výsledky - drobné formální chyby - není volen soubor konzistentně - jsou tam zařazeny DM I., DM II typu, ač mají jiné komplikace - chyby v použité literatuře - odborné věci citovány z internetu bez autora, práce se zdroji insuficientní Klasifikace: velmi dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam