Realizace prevence sociálně patologických jevů na 2. stupni základních škol v Jihlavě
Abstrakt
Téma mé bakalářské práce je zaměřeno na způsob, jakým je realizována prevence rizikového chování na 2. stupni základních škol v Jihlavě. Teoreticky i prakticky se zabývá aspekty, které se týkají systému realizování prevence u této cílové skupiny. Prevence rizikového chování je v dnešní době velmi diskutované téma a je kladen velký důraz na primární prevenci od mateřské školy, přes základní školy až po odborná učiliště a střední školy. V Jihlavě v současné době nefunguje jednotný systém primární prevence rizikového chování pro všechny základní školy a ani ucelený přehled o organizacích a institucích se sídlem v Jihlavě, které nabízejí preventivní programy.
Cílem práce bylo především zjistit co nejvíce informací o způsobu, jakým je prevence v Jihlavě realizována. Dílčími cíli bylo zjistit, jaké preventivní programy existují a jakým způsobem jsou realizovány, dále zjistit postoj žáků druhého stupně základních škol v Jihlavě k rizikovému chování a prevenci a zda jsou pro ně programy prevence atraktivní, posledním dílčím cílem bylo zjistit, zda je v Jihlavě vytvořen komplexní systém preventivních programů. Pro naplnění těchto cílů byl zvolen kvalitativní typ výzkumu, metoda polostrukturovaného rozhovoru s otevřenými a polootevřenými otázkami a metoda skupinové diskuse. Výzkum probíhal z větší části na základních školách v Jihlavě, kde se mi podařilo získat souhlas s výzkumem od 6 z celkového počtu 10 základních škol. Cílové skupiny byly zvoleny celkem tři. První tvořili školní metodici prevence z výzkumného vzorku, druhá byla tvořena žáky devátých tříd základních škol z výzkumného vzorku a třetí skupina byla vytvořena ze zástupců organizací a institucí realizující preventivní programy na základních školách v Jihlavě.
Z výzkumu vyplynuly současné problémy v této oblasti. Především je to nedostatek finančních prostředků, dále časová vytíženost školních metodiků prevence, kteří nemají dostatek času pro plánování a realizaci kvalitní a efektivní prevence. Za nejpodstatnější problém považuji vzájemnou nespolupráci mezi subjekty realizujícími programy primární prevence na základních školách v Jihlavě. V závěru práce jsem nastínila řešení těchto problémů.