Význam canisterapie u klienta s naslouchadlem a kochleárním implantátem
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá problematikou významu canisterapie u klienta s naslouchadlem a kochleárním implantátem. Canisterapie, jako jedna z forem zooterapie, představuje podpůrnou rehabilitační metodu, založenou na kontaktu člověka se psem a jejich pozitivní interakci. Teoretická část práce předkládá aktuální terminologii zoorehabilitace a canisterapie, kde se autorka zabývá rozborem této problematiky a vlivem canisterapie na klienta se specifickými vadami. V rámci teoretické části je také vymezena problematika sluchového postižení.
Cílem diplomové práce je popsání canisterapie jako podpůrné terapeutické metody u dětí se sluchovým postižením. Výzkum je zaměřen na využití metody Animal Assisted Therapy. Na základě kvalitativního výzkumu byly vytvořeny čtyři kazuistiky, které popisují význam canisterapie u dítěte se sluchovým postižením a jeho rodiny. Pro výzkum byla použita metoda zúčastněného pozorování, metoda analýzy dokumentů (technika sekundární analýzy dat) a polostandardizovaný rozhovor. Jako doplňující metodu jsem zvolila dotazování (techniku dotazníku) s otevřenými otázkami a fotodokumentaci. Výzkum byl proveden u dětí předškolního věku po kochleární implantaci, které docházejí do Speciálně pedagogického centra pro sluchově postižené v Českých Budějovicích.
Výsledky výzkumu potvrdily, že canisterapie působí velmi pozitivně na celkový rozvoj osobnosti dítěte, přispívá k rozvoji řeči i komunikačních schopností a k psychosociálnímu rozvoji dítěte.
Práce může sloužit jako informační a studijní materiál začínajícím i profesionálním canisterapeutickým týmům, pedagogickým, speciálně pedagogickým a dalším odborným pracovníkům a také laické veřejnosti. Informace mohou být předávány formou přednášek, vytvořením publikací, letáků, atd.