Nedobrovolný klient v sociální práci
Abstrakt
Cílem mé práce je zmapovat, které druhy nástrojů sociální práce z pohledu sociálního pracovníka motivují nedobrovolného klienta ke změně své stávající situace a ke spolupráci se sociálním pracovníkem.
V teoretické části diplomové práce se nejprve zabývám obecnými tématy, zaměřuji se na typologii klientů, vztah a komunikaci s klientem. V rámci části věnované jen nedobrovolnému klientovi rozebírám charakteristiku nedobrovolného klienta a etická dilemata ve vztahu k tomuto klientovi. Dále uvádím doporučení pro práci s nedobrovolným klientem, více se zaměřuji na motivaci klienta. Rozsáhlou část teorie tvoří kapitola věnovaná specifikům sociální práce s uživateli návykových látek, jako jedné ze skupin nedobrovolných klientů.
Pro dosažení vytyčeného cíle volím kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Data byla sbírána formou anonymních dotazníků a nestandardizovaných rozhovorů u 144 sociálních pracovníků v kraji Vysočina. V rámci výzkumu mapuji zkušenosti sociálních pracovníků s prací s nedobrovolnou klientelou, dále se zaměřuji na používané metody a techniky při práci s nedobrovolnými klienty, stejně tak na teoretická východiska této práce. Výzkum rovněž směřuje k zjištění odlišností v přístupu sociálních pracovníků k dobrovolné a nedobrovolné klientele.
Po vyhodnocení výsledků výzkumu lze říci, že většina sociálních pracovníků se při své práci s nedobrovolnými klienty setkává. Ne všichni pracovníci však považují aplikaci specifického přístupu v případě těchto klientů za důležitou. Výsledky také mezi sociálními pracovníky ukazují nedostatečné teoretické zázemí sociální práce. Možnou nápravu spatřuji v absolvování vzdělávacích kurzů, které se na problematiku nedobrovolného klientství zaměřují. Nezastupitelnou úlohu má zde i supervize.
Výsledky mé diplomové práce mohou být využity pro potřeby dalšího výzkumu, pro potřebu výuky a také pro větší míru informovanosti o problematice nedobrovolného klientství.