Rizikové faktory a všeobecná informovanost žáků 2.stupně základní školy o poruchách příjmu potravy
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá problematikou poruch příjmu potravy mezi žáky 2. stupně základních škol venkovského a městského typu. Problematika poruch příjmu potravy je velmi složitá a veřejností často nepochopitelná. Nevnímají fakt, že se jídlo či jeho odmítání může stát opravdovým návykem. Poruchy příjmu potravy se nevyskytují pouze u mladých žen, ale také stále častěji u dětí a adolescentů. Jedná se o závažné psychosomatické poruchy, významně zasahující do oblasti psychické i tělesné. Mohou tedy velmi negativně ovlivnit vývoj osobnosti až do dospělosti. Přinášejí rovněž řadu problémů i komplikací v oblasti somatické a mohou se velmi nepříznivě odrážet na celkovém zdravotním stavu jedince. Působí dlouhodobé obtíže nejen samotným nemocným, ale také jejich rodinám, partnerům, kamarádům. Je velmi jednoduché onemocnět poruchou příjmu potravy, není ale vůbec jednoduché se uzdravit.
Práci jsem rozdělila do části teoretické a praktické. V teoretické části pojednávám o historickém pojetí ženské krásy, o etiologii, definuji pojmy mentální anorexie a mentální bulimie, popisuji i atypické poruchy příjmu potravy. Samozřejmě, že jsem nezapomněla na zdravotní komplikace, ve které mohou vyústit ani na jejich léčbu. V závěru teoretické části jsem sepsala i několik her, které mohou pedagogové využít s žáky jako prevenci těchto poruch.