Specifika telefonní krizové intervence obětem obchodu s lidmi
Abstrakt
Téma diplomové práce ‚qSpecifika telefonní krizové intervence obětem obchodu s lidmi'' bylo zvoleno z důvodu vlastních zkušeností autorky. Diplomová práce se snaží zmapovat komplexní obraz specializované linky důvěry pro obchodované osoby a zjistit jaké má linka specifika v porovnání s linkou pro běžnou populaci.
Obchod s lidmi je trestný čin, při němž dochází k hrubému porušování lidských práv. Rozšíření v Evropě posledních let se dává často do souvislosti se specifickou migrační situací, proto se jedná o aktuální téma. Vzhledem k tomu, že je obchod s lidmi rozsáhlý po celé ČR, obětem je zamezen volný pohyb a jsou vytrženy ze známého prostředí, je důležitý kontakt s neomezenou dostupností. Z tohoto důvodu bývá prvotní kontakt s oběťmi obchodu často formou telefonní krizová intervence, která by měla být velice profesionální.
Teorie práce se zabývá telefonní krizovou intervencí, obchodem s lidmi, pracovníky a klienty. Je vysvětleno zasazení TKI do kontextu a objasnění forem a druhů služby. Blíže je popsáno internetové poradenství. Jsou vyjasněny postupy práce na běžné lince důvěry a popsány základní principy služby. Dalším okruhem byly pracovníci na lince důvěry, jejich výcvik, týmová spolupráce a supervize. Obchod s lidmi tvořil následující kapitolu a rozkrýval problematiku legislativy, mechanizmu obchodu s lidmi, formy, trasy, příčiny a následky. Posledním okruhem byla klientela, která objasňovala použití termínu obchodovaná osoba a oběť obchodu s lidmi, a popisovala rizikové klienty na linkách důvěry.
Cíle práce byly zjištění specifiky telefonní krizové intervence v problematice obchodu s lidmi. Porovnat předpoklady pracovníka pro specializovanou telefonní krizovou intervenci s běžnou telefonní krizovou intervencí, fungující pro celou populaci. Zmapovat postupy práce v rámci telefonní krizové intervence. Zmapovat postupy práce v rámci internetového poradenství. Autorka se domnívá, že cíle práce byly splněny.
Vzhledem k uvedeným cílům práce byl využit kvalitativní výzkum. Data získala autorka metodou dotazování. Jako technika sběru byl vybrán polostrukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami. Rozhovor trval přibližně hodinu a tvořil dva okruhy. Výzkumný soubor obsahoval dvě skupiny respondentů - pracovníků, poskytujících službu telefonní krizové intervence. Jednou skupinou bylo 10 pracovníků, které pracují na specializované lince, zaměřené na obchod s lidmi. Druhou skupinu představovalo 10 pracovníků, poskytující telefonní krizovou intervenci široké populaci.
Na základě výsledků vzešlých z kvalitativního šetření stanovila autorka následující tři hypotézy. Potřebnost základního kurzu telefonní krizové intervence je shodná pro pracovníky běžné i specifické linky. Pracovník specializované linky se liší od pracovníka běžné linky především v důrazu na servis právních informací. Služebně mladší konzultantky linky pro obchodované osoby nevnímají její specifika.
Autorka zastává názor, že práce by mohla být užitečná pro organizace zajišťující specializované linky pro oběti obchodu s lidmi.