Pozice sestry - mentorky v kolektivu sester, spolupráce se směnnými sestrami
Abstrakt
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá pozicí sestry ? mentorky a spoluprací se směnnými
sestrami. Teoretická část je rozdělena do sedmi kapitol a zaměřuje se na ošetřovatelství
v současnosti, které je spojené rovněž se vzděláním a legislativou. Dále je práce spojena
s rolí sestry a její spoluprací s ošetřovatelským týmem. V neposledním případě je
teoretická část věnována významu morálky a etiky v ošetřovatelství, která má dozajista
důležité místo. Dále se věnujeme Certifikovanému kurzu pro mentorky, který jako
jednu z forem celoživotního vzdělávání sester vidíme velmi přínosným. Absolventky
kurzu získají nové dovednosti a vědomosti, ale i znalosti v oblasti psychologie, práva,
didaktiky aj. Role sestry ? mentorky je velmi důležitá, protože takto osvojené poznatky
může poté předávat dál a pozitivně tak působit na studenty v průběhu odborné praxe a
usnadnit adaptaci při nástupu do zaměstnání. Hlavním cílem této práce bylo zmapovat
jaká je součastná pozice sestry ? mentorky, jaké má zkušenosti se spoluprací ostatních
směnných sester při praktické výuce studentů na pracovišti a zda-li sestry řídí a
dostatečně motivují studenty v zájmu o povolání všeobecných sester či porodních
asistentek.
Pro výzkumnou část byly použity dvě metody. První metodou byl kvantitativní
výzkum formou dotazníků. Dotazníky byly dva, jeden byl určen pro sestry ?
nementorky a druhý pro sestry ? mentorky. Jako druhá metoda byl použit kvalitativní
výzkum pomocí polostrukturovaného rozhovoru s vybranými vrchními a staničními
sestrami.
Prostřednictvím kvantitativního šetření byly následně ověřovány pracovní
hypotézy. H1: všeobecné sestry ví, jaká je role sestry ? mentorky ve zdravotnickém
týmu, H2: sestry ? mentorky motivují studenty v jejich zájmu o povolání všeobecných
sester, H3: sestry ? mentorky nejsou vždy ve vedoucích funkcích, H4: sestry ?
mentorky jsou pozitivně vnímány směnnými sestrami, H5: směnné sestry jsou
ve spolupráci se sestrou ? mentorkou neaktivní. Na základě vyhodnocení dotazníků
můžeme konstatovat, že hypotézy 1, 2, 3, 4 se potvrdily a cíle v kvantitativním
výzkumu byly splněny. V rámci tohoto šetření se nepotvrdila hypotéza 5, že jsou sestry