Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMachová, Alena
dc.contributor.authorAmbrožová, Helena
dc.date.accessioned2021-12-03T09:30:06Z
dc.date.available2021-12-03T09:30:06Z
dc.date.issued2010
dc.date.submitted2010-05-24
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19561
dc.description.abstractCílem této diplomové práce na téma ''Vytváření interpersonálního vztahu dětská sestra - matka na neonatologickém oddělení prostřednictvím modelu H. E. Peplau.'' je zmapovat využívání jednotlivých fází v procesu, vytváření profesionálního vztahu dětská sestra - matka podle modelu H. E. Peplau. Dále zjistit prostřednictvím vytvořené dokumentace rozdíly v přístupech při navazování profesionálního vztahu dětská sestra - matka na neonatologickém oddělení Nemocnice České Budějovice a.s. K naplnění těchto cílů je diplomová práce rozdělena na část teoretickou, která je zaměřena na rozdíly v péči o zralého a nezralého novorozence, ošetřovatelský model H. Peplau včetně jeho aplikace do praxe. Druhá, praktická část je rozdělena na část kvantitativní a kvalitativní. Kvantitativní část je zaměřena na zjišťování faktorů ovlivňujících vytváření profesionálního vztahu dětská sestra - matka dle modelu H. E. Peplau a současně vymezuje jednotlivé role sestry, měnící se během profesionálního vztahu dětská sestra - matka. Data kvantitativní části výzkumu byla zjišťována pomocí dotazníkového šetření. Shrnutím výsledků diplomové práce jsem zjistila fakta týkající se využívání jednotlivých fází modelu H. E. Peplau při navazování vztahu dětská sestra - matka na neonatologii. Hypotéza 1 Dětské sestry s vlastními dětmi naváží profesionální vztah s matkou rychleji - se potvrdila. Hypotéza 2 Délka praxe dětské sestry ovlivňuje schopnost navazovat profesionální vztah s matkou - se potvrdila. Hypotéza 3 Dětské sestry zastávají nejčastěji roli učitele - se nepotvrdila. Data kvalitativní části výzkumu byla zjišťována pozorováním, rozhovorem s dětskou sestrou, vytvořením vlastního návrhu dokumentace u matek předčasně narozených dětí hospitalizovaných systémem ROOM IN a její aplikace v praxi. Matky byly rozděleny do dvou skupin, u první skupiny byl použit běžný způsob navazování interpersonálního vztahu s matkou a u druhé skupiny byl použit způsob navazování interpersonálního vztahu s matkou dle modelu H. E. Peplau. Při kvaziexperimentu bylo zjištěno, že při použití ošetřovatelského modelu H. E. Peplau navazování interpersonálního vztahu s matkou probíhá lépe. Poznatky z této diplomové práce mohou být využity jednak neonatologickým oddělením Nemocnice České Budějovice a. s., především dětskými sestrami k osvojení si schopností navazování profesionálního vztahu s matkou a následně poskytnout matce i dítěti komplexní ošetřovatelskou péči. Dále studentům či dalším zájemcům o danou problematiku.cze
dc.format102 s., 25 s. příloh
dc.format102 s., 25 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdětská sestracze
dc.subjectinterpersonální vztahcze
dc.subjectmatkacze
dc.subjectnovorozeneccze
dc.subjectneonatologiecze
dc.subjectošetřovatelstvícze
dc.subjectPediatric nurseeng
dc.subjectInterpersonal relationshipeng
dc.subjectMothereng
dc.subjectNewborneng
dc.subjectNeonatologyeng
dc.subjectNursingeng
dc.titleVytváření interpersonálního vztahu dětská sestra - matka na neonatologickém oddělení prostřednictvím modelu H. Peplaucze
dc.title.alternativeInterpersonal relationship development between children's nurse and mother in the neonatology department by means of the H. E. Peplau modeleng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag17033
dc.description.abstract-translatedThe dissertation objective on the theme ''Interpersonal relationship development between children's nurse and mother in the neonatology department by means of the H. E. Peplau model'' is to chart individual phases utilization in the process, professional relationship development between children´s nurse and mother according to the H. E. Peplau model. Further through created documentation to find out differences at the approaches during professional relationship connecting between children´s nurse and mother in the neonatology department in the Hospital JSC in České Budějovice. To meet these objectives the dissertation is divided into theoretical part which focuses on differences at the care of developed and underdeveloped infant, nursing model H. Peplau including its application into practice. The second, practical part is divided into quantitative and qualitative parts. The quantitative part concentrates on factors finding out which influence professional relationship between children´s nurse and mother in compliance with the H. E. Peplau model and concurrently specifies individual nurse roles changing during professional relationship children´s nurse and mother. The data of the quantitative research part have been learned by means of questionnaire disquisition. By the dissertation results summarizing I found out facts regarding H. E. Peplau model individual phases utilization at the children nurse - mother relationship establishing in neonatology. Hypothesis 1 ''Children nurses with own children establish faster the professional relationship with mother'' - has come true. Hypothesis 2 ''Children nurse practice length influences the ability to establish the professional relationship with mother'' - has come true. Hypothesis 3 ''Children nurses undertake the role of the mentor in most cases'' - hasn´t come true. The data of the qualitative research part were identified by observation, conversation with children nurse, creating of the documentation own proposal at the mothers of prematured children hospitalized by ROOM IN system and its application in practice. Mothers were divided into two groups, the common way of the interpersonal relationship establishing with mother was used in the first group, the way of the interpersonal relationship establishing with mother according to the H. E. Peplau model was applied in the second one. At the quasiexperiment it has been identified the interpersonal relationship establishing with mother proceeds better at the nursing H. E. Peplau model utilisation. The dissertation knowledge can be partly utilised by neonatology department of the Hospital JSC in České Budějovice, in particular by children nurses to master the abilities for professional relationship establishing with mother and to provide subsequently mother and child with the complex nursing care. Further to students and other interested people in this issue.eng
dc.date.accepted2010-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul pediatriecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePavelková, Zdeňka
dc.description.defencePrůběh obhajoby: Otázka: 1./ Z výsledků plyne, že sestry se ne většině případů matkám nepředstavují,což Zřejmě souvisí s tímže si neuvědomují svoji roli neznámé osoby při prvním setkání s pacientem. Může podle Vás ovlivnit seznámení sestry s pacientem další vývoj profesionálního vztahu? 2./ Jak byste motivovala sestry, aby na svém oddělení přijaly novou dokumentaci dle koncepčního modelu M.Poplau? Jaké konkrétní kroky byste podnikla v zavedení této dokumentace, aby byl kladný přístup sester? 3./ Upřesněte doporučení, výstupy Vaší DP? Studentka odpovídala přiměřeně, nedostatečné obhájení, zpracování výsledků. Klasifikace: dobřecze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam