VLIV NEGATIVNÍHO PŘÍSTUPU ZDRAVOTNICKÉHO PERSONÁLU NA VZTAH MATKY K DÍTĚTI S POSTIŽENÍM
Abstrakt
Bakalářská práce nese téma: Vliv negativního přístupu zdravotnického personálu na vztah matky k dítěti s postižením. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V první části se zabýváme prenatální diagnostikou a etickými principy, které s ní bezprostředně souvisí, přechází v kapitolu, která shrnuje základní etické principy. Jednou z nejstěžejnějších je pak kapitola Komunikace ve zdravotnictví, s níž souvisí Sdělování nepříznivé diagnózy. V práci se také zaobíráme rolí lékaře a vlivem jeho moci na konečné rozhodnutí matky nechat či nenechat si dítě s postižením. Nezbytná je pak kapitola, ve které se rozebírá vztah rodiny k matce a dítěti s postižením, neboť ta v přijmutí dítěte matkou hraje jednu z nejdůležitějších rolí. Část praktická pak využívá kvalitativního výzkumu s metodou polostandardizovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo 12 matek, které mají dítě s Downovým syndromem. Na úvod každého rozhovoru je krátká kazuistika matky a stručně nastíněn vývoj dítěte. Cílem bylo zjistit, do jaké míry může mít negativní posudek zdravotnického personálu vliv na vztah matky k dítěti s postižením. Zjišťovali jsme také jak by si přály, aby jim diagnóza byla sdělena. V závěrečné části rozhovorů jsme se pak zabývali samotným vztahem matky a jejího dítěte. K naplnění cílů byla použita baterie základních otázek, která se týkala způsobu sdělení diagnózy dítěte (kdy, kde, za jakých podmínek), role zdravotníků, úloha rodiny a partnera v procesu samotného vyrovnání se s diagnózou a současný vztah matky k dítěti. Otázky doplňující se pak vztahovaly k dítěti samotnému. Byly zaměřeny na jeho vývoj, přidružené zdravotní komplikace k primárnímu postižení, integraci do běžné mateřské/ základní školy a začlenění do kolektivu. V kapitole diskuze jsou pak shrnuty odpovědi z rozhovorů, které jsou porovnány s dostupnou literaturou. V závěru pak byly stanoveny teze, které mohou sloužit jako hypotézy pro eventuelní kvantitativní výzkum.
Poznatky, které z práce vzešly by mohly sloužit jako podklad pro publikaci v odborné literatuře nebo pro vytvoření edukačního materiálu pro lékaře, sestry a jiné zdravotní a zdravotně sociální pracovníky.