Antikoncepce očima rodičů a spolupráce s porodní asistentkou
Abstrakt
Antikoncepce je jednou z forem negativního plánování rodičovství, které zahrnuje snahu a opatření v regulaci počtu obyvatelstva a zamezení nežádoucímu těhotenství. V současné době je dostupné velké množství moderních antikoncepčních přípravků, ale ne pro každou ženu či pár je vhodná každá metoda. Obzvláště u dopívajících dívek je proto nutná edukace této problematiky. Právě rodiče mají na sexuální rozvoj svého dítěte největší vliv, jelikož jsou dítěti prvními a nejdůležitějšími učiteli sexuální výchovy. Je tedy důležité, aby rodiče byli vzděláni v oblasti antikoncepce a byli tak schopni dcerám poradit. V rámci ošetřovatelské péče má podporovat a edukovat ženy při výběru vhodné antikoncepce porodní asistentka.
Teoretická část je zaměřena na metody antikoncepce, úlohu rodiny v sexuální výchově a na edukaci porodních asistentek.
Praktická část je zaměřena na informovanost rodičů o antikoncepci a na možnosti porodních asistentek edukovat v oblasti plánovaného rodičovství a antikoncepce. Pro zpracování dané problematiky bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření v kombinaci s kvantitativním výzkumným šetřením.
Kvantitativní šetření probíhalo formou dotazníků, které byly anonymní. Byly určeny pro rodiče dívek středoškolského věku. Kvalitativní výzkumné šetření probíhalo metodou rozhovoru, které byly vedeny s porodními asistentkami v gynekologicko-porodnických ordinacích v Českých Budějovicích.
Stanoveny byly 4 cíle a s nimi související hypotézy a výzkumné otázky. Cíl 1 Zmapovat znalosti rodičů o metodách, účincích, spolehlivosti a problematice antikoncepce. Cíl 2 Zjistit, podle jakých kritérií rodiče vybírají antikoncepci pro své děti. Cíl 3 Zjistit, zda rodiče upřednostňují informace o antikoncepci od porodní asistentky v gynekologické ambulanci, před jinými informačními zdroji. Cíl 4 Zjistit, zda má porodní asistentka možnost v rámci své edukační činnosti seznamovat rodiče s metodami antikoncepce. Cíle byly splněny.
Hypotéza 1, která zní: ?Rodiče mají informace o metodách antikoncepce?, se potvrdila. Potvrzeny byly také Hypotéza 2 a Hypotéza 3, tedy že rodiče nechávají rozhodnutí v otázce antikoncepce na svém dítěti a největším kritériem pro výběr antikoncepce je vysoká spolehlivost. Hypotéza 4: ?Rodiče dávají přednost informacím o antikoncepci od jiných zdrojů, než od porodní asistentky? byla také potvrzena. Z kvalitativního výzkumného šetření bylo zjištěno, že porodní asistentky jsou informovány o nejnovějších trendech antikoncepce vzhledem k vysoké návštěvnosti gynekologických ambulancí dealery farmakologických firem. Z výsledků vyplynulo, že poskytovatelem zásadních informací je lékař. Porodní asistentky tedy i přesto, že mají v kompetencích edukaci v oblasti plánovaného rodičovství a antikoncepce, nemají významnou úlohu v edukaci týkající se této problematiky.
Tato bakalářská práce může posloužit, jako zdroj informací a studijní materiál pro další ročníky porodních asistentek. Dále by se tato práce dala využít, jako edukační materiál pro porodní asistentky v praxi i pro budoucí uživatelky či uživatele, kteří uvažují o užívání některé z metod antikoncepce.