dc.contributor.advisor | Vlášková, Libuše | |
dc.contributor.author | Legnerová, Miroslava | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T12:14:09Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T12:14:09Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.date.submitted | 2010-08-16 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19638 | |
dc.description.abstract | Autismus je takové postižení, které obvykle není na první pohled vidět. Ale zásadním způsobem postihuje osobnost člověka po celý život.
K tématu bakalářské práce mne přivedla snaha pochopit zvláštní ''vnitřní svět'' jedince postiženého autismem, který ve většině případů způsobuje potřebu celoživotní podpory. Kvalita života takto postiženého jedince do značné míry závisí na schopnosti okolí porozumět charakteru postižení a také schopnosti a ochotě přizpůsobit prostředí a způsob komunikace handicapu postiženého.
Cílem teoretické části bakalářské práce je popsat problematiku autismu, základní charakteristiku postižení, etiologii, výchovně-vzdělávací přístupy, činnosti a terapie, zaměřit se na rozvíjení herních aktivit, činností a specifických aktivit u dětí s autismem. V praktické části práce jsou zpracovány případové kazuistické studie. Cílem této bakalářské práce je zjistit, že určité činnosti, hry, specifické přístupy a formy komunikace mohou zkvalitnit život dítěte s poruchou autistického spektra a působit na jeho osobnost. Dalším cílem je uplatnit stereotypní, zásadový a neměnný přístup v činnostech a komunikaci, pomoci tak rozvinout a zharmonizovat život dítěte, soudržnost a fungování jeho rodiny. Cílem není pozvednout úroveň myšlení, osobnosti či vyléčit samotnou poruchu, ale pomoci k tomu, aby život dítěte byl radostný, co nejméně komplikovaný, prakticky zvládnutelný pro něj i rodinu. | cze |
dc.format | 83 s. | |
dc.format | 83 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | autismus | cze |
dc.subject | autismus a hra | cze |
dc.subject | poruchy autistického spektra | cze |
dc.subject | středisko odlehčovací péče | cze |
dc.subject | triáda postižení | cze |
dc.subject | autism | eng |
dc.subject | autism and play | eng |
dc.subject | autistic spectrum disorders | eng |
dc.subject | respite care center | eng |
dc.subject | triad involvement | eng |
dc.title | Činnosti a hry ovlivňující osobnost autistického dítěte | cze |
dc.title.alternative | Activities and plays affecting the personality of an autistic child | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 17144 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor's degree dissertation is focused on children suffering the autism spectrum disorder, who visit the "Volno" Relief Care Centre seated in Kolín. The autism spectrum disorder is a serious dyscrasia characterised by impaired communication, impaired ability to establish relationship, impaired imagination and other symptoms seriously affecting the life and quality of life of an individual.
It is very difficult for the parents and families of autistic children to accept the child's disorder, to reconcile themselves with the disorder and to learn to live in the given situation.
I set three goals for my dissertation; the first one is to map the activities, plays and specific approaches to the children in the "Volno" Relief Care Centre. The second aim is to judge on the basis of the collected data if the applied activities, plays and specific approaches to autistic children in the Centre satisfy the biological and psycho-social needs of the children. The third aim is to identify on the basis of interview with parents, whether the specific activities, plays and individual approach to children affect the child's behaviour in the family environment.
The theoretical part deals with the term of autism, its etiology, characteristics, classification and triad of the problem spheres. Furthermore, I describe in the theoretical part the basic and the supporting educational and training approaches and therapies, I deal with the combination of autism and play, and last but not least, I introduce the "Volno" Relief Care Centre.
The practical part was performed directly in the "Volno" Centre. I have chosen the qualitative research to identify the goals. The qualitative research was made using the case studies - casuistry of the selected children suffering ASD, by observation methods and by inquiries using the interview technique and the personal document analysis technique. Four ASD children were included in the set, each one with a different level of disorder, different age and different school classification.
The third part provides the results that satisfied the set goals and the conclusion that the specific activities, approaches and plays are beneficial for the ASD children visiting the "Volno" Relief Care Centre, satisfying their needs and influencing behaviour of the children in family environment. | eng |
dc.date.accepted | 2011-06-15 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Švestková, Renata | |