Záměry a účinnost primární prevence závislosti na tabáku v podmínkách základních škol v Českých Budějovicích
Abstrakt
Bakalářská práce na téma ?Záměry a účinnost primární prevence závislosti na tabáku v podmínkách základních škol v Českých Budějovicích? je zaměřena na evaluaci specifické primární prevence závislosti na tabáku na základních školách v Českých Budějovicích a na analýzu postupů používaných školními metodiky prevence ke zhodnocení efektivity prováděné prevence.
Primární prevence sociálně patologických jevů je prováděna podle tzv. ?Minimálního preventivního programu?, který je každá škola povinna vypracovat a vyhodnocovat ho v ?Závěrečné zprávě o plnění Minimálního preventivního programu?.
V práci jsem použila kvalitativní výzkum, metodu dotazování, techniku strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami a obsahovou analýzu dat Minimálních preventivních programů.
Výzkumný soubor tvoří školní metodici prevence deseti základních škol v Českých Budějovicích, na kterých probíhá výuka na I. i II. stupni.
Na základě provedeného výzkumu a studia odborné literatury jsem stanovila pět hypotéz. H1: Na základních školách v Českých Budějovicích jsou v primární prevenci závislosti na tabáku nedostatečně zastoupeny účinné formy primární prevence. H2: Primární prevence závislosti na tabáku není kontinuální a systematicky plánovaná. H3: Rodiče se základními školami v prevenci kouření nespolupracují. H4: Evaluace primární prevence závislosti na tabáku na základních školách v Českých Budějovicích neprobíhá. H5: Primární prevence závislosti na tabáku na základních školách v Českých Budějovicích není účinná z důvodu pracovní vytíženosti školních metodiků prevence a nedostatku času na plánování primární prevence.
Pro zlepšení efektivity primární prevence závislosti na tabáku na základních školách v Českých Budějovicích doporučuji zapojit se do některého z celorepublikových programů proti kouření, pokusit se zlepšit spolupráci s rodiči a funkci školního metodika prevence zavést jako samostatnou pracovní pozici.