Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHavlík, Josef
dc.contributor.authorSvačinová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T12:15:00Z
dc.date.available2021-12-03T12:15:00Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19721
dc.description.abstractTato práce se zabývá problematikou využití augmentativní a alternativní komunikace (dále jen AAK) u klientů v pobytových zařízeních s kombinovaným postižením. Cílem této práce je získání relevantních informací ohledně AAK v domovech pro osoby se zdravotním postižením, a vytvoření funkčního metodického pokynu pro pracovníky přímoobslužné péče v zařízení, kde pracuji.Teoretická část práce jednak vymezuje pojmy alternativní a augmentativní komunikace a stručně popisuje používané komunikační systémy či pomůcky, dále pak popisuje vybraná pobytová zařízení, ve kterých jsem prováděla výzkumné šetření.Praktická část popisuje cíl práce a rozpracovává důvody zavádění AAK do pobytových zařízení. Pro realizaci výzkumného šetření jsem zvolila kvalitativní výzkum, jako metodu dotazování, techniku polostrukturované interview a hloubkový rozhovor. Vlastní šetření probíhalo přímou formou rozhovorů s klienty, jejich opatrovníky, zaměstnanci na pozicích přímoobslužné péče, sociálními pracovnicemi daných zařízení.Jak ukazují výsledky této práce, problematika AAK v pobytových zařízeních je často opomíjenou otázkou, na kterou upozorní až akreditační komise či supervize. Chybí jednotná metodika, často se velice různí názory na zavádění AAK do praxe, zaměstnanci pracují spíše na intuitivní bázi a systematická práce je spíše doménou speciálních pedagogů či terapeutů, než zaměstnanců, kteří s klientem tráví nejvíce času. Problémem je také nedostatečné proškolení řadového personálu a v neposlední řadě je velikým limitujícím faktorem finanční náročnost některých pomůcek.cze
dc.format91s., obr. p.- 7 s.(138 932z)
dc.format91s., obr. p.- 7 s.(138 932z)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAlternativní a augmentativní komunikacecze
dc.subjectkomunikační systémycze
dc.subjectmentální retardacecze
dc.subjectmetodikacze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectAlternative and augmentative communicationeng
dc.subjectcommunications systemseng
dc.subjectmental retardationeng
dc.subjectmethodologyeng
dc.subjecteducationeng
dc.titleAlternativní komunikace v domovech pro osoby se zdravotním postiženímcze
dc.title.alternativeAlternative communication in homes for handicaped personseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag20796
dc.description.abstract-translatedThis work deals with problems of taking advantage of the augmentative and alternative communication (hereinafter referred to as AAC) with clients in homes for patients with combined handicap. The target of my work was to get relevant information concerning AAC in homes for handicapped people and to create well working methodical instructions for employees in the direct care in the institutions where they work.The theoretical part of my work defines the terms of alternative an augmentative communication and describes briefly the used communication systems or tools, further it describes individual institutions, where I carried out my investigation. The practical part of my work describes the target of my work and works up the reasons for introducing the AAC into the institutions, where the patients are staying. To implement the investigation I have chosen the qualitative research, which is a method of questioning, semi-structured interviews and in-depth discussions. The own investigation proceeded in a direct form of discussions with clients, their nurses or guardians, with the employees in direct care and people in social services responsible for the given institution. As the results of my work show, the AAC problems in institutions for permanent stay of patiens are often neglected, before an accreditation commission or any supervision draws an attention to it. There is no unified methodology, very often the opinion on the introduction of the AAC into practical life differs, the employees work on the basis of their intuition and a system in such attitude lies on the side of special teachers or therapeutics, not on the side of the employees, who spend most of their time with the clients. The problems is as well that the employees are not sufficiently trained and last but not least the financial demand for some tools.eng
dc.date.accepted2011-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKotrba, František


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam