Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFilausová, Drahomíra
dc.contributor.authorKadlecová, Zdeňka
dc.date.accessioned2021-12-03T12:16:10Z
dc.date.available2021-12-03T12:16:10Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19792
dc.description.abstractÚloha porodní asistentky v sexuální výchově žáků ZŠ Sexuální výchova by měla být především záležitostí výchovy rodinné, nicméně také školní výchova má být její samozřejmou součástí. V současné době probíhá na ZŠ sexuální výchova, která je vedena z pozice slovně názorné koncepce a trpí nedostatky našeho vzdělávání a výchovy vůbec. Budoucí učitelé, přesto, že jsou na svou profesi připravováni v rámci vysokoškolského studia, nemají možnost, vzhledem ke studijním programům se dokonale seznámit s problematikou sexuální výchovy. Jedním ze základních problémů realizace sexuální výchovy na základních školách je nepřipravenost učitelů pro tuto specifickou oblast. Myslím si, že by určitým řešením byla spolupráce učitelů se zdravotníky (porodními asistentkami, lékaři) v sexuální výchově žáků. Cílem této práce bylo zjistit úroveň znalostí žáků ZŠ v oblasti sexuální výchovy, jejich zájem o sexuální výchovu v rámci výuky na ZŠ a zájem vedení školy o vedení sexuální výchovy porodní asistentkou. Byl zvolen kvantitativní výzkum kombinovaný s kvalitativním. Výzkum probíhal na ZŠ v Českých Budějovicích a výzkumným souborem pro kvantitativní výzkum byli žáci ZŠ, pro kvalitativní výzkum byli vybráni učitelé z těchto ZŠ. Byly stanoveny dvě hypotézy a jedna výzkumná otázka. Hypotéza 1 předpokládala, že žáci postrádají znalosti v oblasti způsobu přenosu pohlavních chorob. Tato hypotéza se nepotvrdila. Většina žáků ví o způsobu přenosu pohlavních chorob. Hypotéza 2 předpokládala, že žáci mají zájem o sexuální výchovu v rámci výuky na ZŠ. Tato hypotéza se potvrdila. Žáci odpovídají, že by uvítali, kdyby se výuce o sexuální výchově věnovalo více času, informace chtějí získávat hlavně od učitelů a rodičů. Jak jsme zjistili, na školách, ve kterých byl prováděn výzkum, zájem o vedení sexuální výuky porodní asistentkou byl. Na dvě školy již porodní asistentka dochází, na dvou školách se již projednávalo, že porodní asistentku pozvou a na jedné škole zatím zájem neprojevili. Tím jsem si odpověděla na výzkumnou otázku, zda školy vnímají porodní asistentku jako vhodnou osobu pro výuku sexuální výchovy. Byla bych ráda, kdyby výsledky naší práce sloužily ke zkvalitnění sexuální výchovy na ZŠ a případně se do této výchovy zapojili odborníci, lékaři a porodní asistentky.cze
dc.format95 s.
dc.format95 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDospívajícícze
dc.subjectporodní asistentkacze
dc.subjectprimární péčecze
dc.subjectrodinacze
dc.subjectsexuální výchovacze
dc.subjectškola.cze
dc.subjectAdolescenteng
dc.subjectmidwifeeng
dc.subjectprimary careeng
dc.subjectfamilyeng
dc.subjectsex educationeng
dc.subjectschool.eng
dc.titleÚloha porodní asistentky v sexuální výchově žáků ZŠcze
dc.title.alternativeThe midwife's role in the sex education of the basic school pupilseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag21273
dc.description.abstract-translatedThe midwie?ves role in the sex education of the elementary school pupils Sex education should be, in the first place, a matter of parenting or family education, yet it should be a natural part of school education. At present, sex education is part of the elementary school curriculum and its classes are based on verbal/visual concept, which includes all drawbacks of our system of education. Despite being trained and schooled at universities, future teachers have no possibility to become familiar with the issues relating to sex education due to their study programmes. One of the crucial problems that prevents smooth implementation of sex education at elementary schools is teachers? incompetence in this specific area. The author sees a possible solution in collaboration between teachers and medical staff (midwives, doctors) when providing sex education of pupils. The objective of the thesis at hand was to observe sex education awareness among elementary school pupils, their interest in sex education as a part of elementary school curriculum, and to identify whether there is an interest of the school management in hiring a midwife to tutor the sex education classes. To meet the objective, a quantitative research combined with a qualitative one was selected. The research was carried out at elementary schools in České Budějovice and the research corpus, which was created for the purposes of the quantitative research, comprised of elementary school pupils. The qualitative research was based on a selection of teachers teaching at the schools. There were established two hypotheses and one research question. Hypothesis 1 implied that pupils lack awareness of modes of transmission of sexually transmitted diseases. This hypothesis has not been confirmed. Most of the pupils were aware of ways of sexual diseases transmission. Hypothesis 2 implied that pupils are interested in sex education as a part of elementary school curriculum. This hypothesis has been confirmed. The pupils responded that they would welcome more time spent on sex education; they want to retrieve the information mainly from their teachers and parents. While doing the research, the author learned that there was an interest in hiring a midwife to tutor the sex education classes. Two schools already had midwives to teach the classes; two other schools were discussing the possibility of inviting a midwife; and one school showed no interest in the matter. This answered the research question whether schools perceive midwives to be competent persons to tutor sex education classes. The author would welcome if the outcomes of the thesis helped improve the quality of sex education at elementary schools and introduce experts, doctors and midwives to tutor such classes.eng
dc.date.accepted2011-05-31
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeTrešlová, Marie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam