Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMachová, Alena
dc.contributor.authorChvátalová, Lenka
dc.date.accessioned2021-12-03T12:16:17Z
dc.date.available2021-12-03T12:16:17Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19798
dc.description.abstractNovorozenecký laboratorní screening je aktivní a celoplošné vyhledávání chorob v jejich časném, preklinickém stádiu. Je založen na analýze suché kapky krve na filtračním papírku. Krev se odebírá za určitých podmínek všem novorozencům narozeným na území ČR. Tento výkon je v kompetenci porodních asistentek a dětských sester, které zodpovídají za správnost odběru. V roce 2009 došlo ke změnám v počtu vyšetřovaných nemocí z devíti na třináct. Nyní se pro odběr používají dvojité, samopropisovací kartičky a veškeré údaje o novorozenci a okolnostech odběru se zaznamenávají na tuto dvojitou kartičku, se samoprůpisem demografických dat. Úlohou porodní asistentky a dětské sestry je edukace matky, která by měla být přítomna u odběru. V teoretické části se autorka zabývala historií novorozeneckého screeningu, charakteristikou novorozeneckého screeningu a jeho principy, vyšetřovanými chorobami, přípravou, postupem a péči po výkonu. Praktická část je zpracována kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumného šetření. Pro kvantitativní výzkumné řešení byla zvolena metoda dotazování, technika dotazníků. Cílem 1 toho výzkumného šetření bylo zmapovat znalost dětské sestry/ porodní asistentky v laboratorním screeningu u novorozenců. Cíl 1 byl splněn. Na základě zvoleného cíle byla stanovena hypotéza: Dětské sestry a porodní asistentky znají zásady laboratorního screeningu. Hypotéza byla potvrzena. Pro kvalitativní výzkumné šetření byla zvolena metoda dotazování, technika hloubkového rozhovoru. Cílem 2 bylo zmapovat překážky v laboratorním screeningu u novorozenců z pohledu dětské sestry a porodní asistentky. Cíl 2 byl splněn. Na základě zvoleného cíle byla stanovena výzkumná otázka: Jaké překážky jsou v odběru laboratorního screeningu u novorozenců? Výzkumná otázka byla zodpovězena. Nejčastějšími překážkami jsou špatně tekoucí krev, nutnost více vpichů, předepsaná jedna kapka krve nestačí. Tato bakalářská práce může sloužit jako zdroj informací a studijní materiál pro studentky porodní asistence. Výsledky výzkumu mohou být využity v rámci výuky na Jihočeské Univerzitě.cze
dc.format63 s.
dc.format63 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectnovorozeneccze
dc.subjectodběr krvecze
dc.subjectošetřovatelský personálcze
dc.subjectscreeningcze
dc.subjectnewborneng
dc.subjectblood collectioneng
dc.subjectnursing staffeng
dc.subjectscreeningeng
dc.titleÚloha dětské sestry a porodní asistentky při laboratorním screeningu u novorozencůcze
dc.title.alternativeThe role of pediatric nurse and midwife in the laboratory screening of newbornseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag21282
dc.description.abstract-translatedNewborn laboratory screening represents a pro-active blanket search for diseases in their early, pre-clinical stages. It uses an analysis of a dried blood drop on filtration paper. The blood is taken under specific conditions from all newborns born on the territory of the Czech Republic. The blood samples are collected by midwives and pediatric nurses, who are responsible for correct execution of the test. In 2009 the number of screened diseases increased from nine to thirteen. The samples are accompanied with double NCR cards to record all data about the newborn and the conditions of blood collection, including an NCR copy of demographical data. The midwife or pediatric nurse shall instruct the mother who should be present during the blood collection. In the theoretical part the author deals with the history of newborn screening, characteristics of the newborn screening and its principles, tested diseases, preparation, procedure and care after the test. The practical part used a combination of quantitative and qualitative research survey. The quantitative survey used inquiring with a questionnaire technique. The objective number 1 of the survey was to map the knowledge of pediatric nurses/midwifes about laboratory screening of newborns. The objective 1 was fulfilled. The hypothesis formulated in connection with the objective was: Pediatric nurses and midwives are familiar with the principles of laboratory screening. The hypothesis was confirmed. The research technique used for the qualitative survey was an in-depth interview. The objective number 2 was to map obstacles to the laboratory screening of newborns from the viewpoint of pediatric nurses and midwives. The objective 2 was fulfilled. The research question formulated in connection with the objective was: What are the obstacles to the collection of samples for laboratory screening of newborns? The research question was answered. The most frequent obstacles are poor blood flow, necessity to make more than one puncture and the fact that one prescribed drop of blood may not be sufficient for the testing. This bachelor degree thesis may serve as a source of information and study material for students of midwifery. The results of the research may be used as a teaching material at the University of South Bohemia.eng
dc.date.accepted2011-09-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHanzl, Milan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam