Spánková laboratoř z pohledu pacienta a role sestry
Abstrakt
Abstrakt
Tématem bakalářské práce je ?Spánková laboratoř z pohledu pacienta a role sestry?. Spánková laboratoř je zdravotnické zařízení, které je uzpůsobené k diagnostice poruch spánku.
Cílem práce je zjistit úroveň informovanosti pacientů přicházejících o spánkové laboratoři. Chceme zjistit v jaké míře jsou tato vyšetření pro klienty dyskomfortní. Poslední cíl práce je zaměřen na zdravotní sestry a zabývá se jejich celkovou úlohou v péči o klienta ve spánkové laboratoři.
Práce je složena z části teoretické a z části výzkumné. Teoretická část je tvořena především odborným textem, který má za úkol popsat spánek, jeho poruchy a také jednotlivá vyšetření těchto poruch. Tyto pojmy a jejich definice jsou podstatné k pochopení podstaty existence a významu spánkové laboratoře.
Výzkumná část je zaměřena zejména na klienty ve spánkové laboratoři Neurofyziologické laboratoře v dolním areálu Nemocnice České Budějovice a. s., ale také na sestry, které u nich vykonávají ošetřovatelskou péči. Výzkum probíhal kvalitativním šetřením ? využity byly rozhovory. Dotazováno bylo 7 klientů a 7 sester. Ze zodpovězených otázek byly utvořeny kasuistiky pro lepší přehled. Výzkum probíhal v měsících únor ? duben 2011. Rozhovory s klienty byly vytvořeny vždy po vyšetření z toho důvodu, aby byli schopni celkově zhodnotit svůj pobyt ve spánkové laboratoři. Všechny rozhovory jsou anonymní.
Z výzkumné části plyne, že pro klienty ještě předtím než vzniklo podezření na poruchu spánku, je spánková laboratoř cizím pojmem. Většinou jsou o těchto zařízeních informováni prostřednictvím lékaře, který jim návštěvu spánkové laboratoře doporučuje. Dle výsledků výzkumu většina klientů hodnotí vyšetření ve spánkové laboratoři jako velmi dyskomfortní. Role sester je pak popsána v jednotlivých kasuistikách. Důležitým zjištěním je, že plnohodnotná péče a správná edukace klientů v těchto zařízeních, je zcela závislá na množství vědomostí sestry. Vědomosti sester potřebné pro toto odvětví však nejsou vždy dostačující.
Teoretická část práce v tomto případě může sloužit jako edukační materiál pro sestry i pacienty, kterých se tato problematika týká.