Znalosti a dovednosti sester v komunikaci s handicapovanými klienty
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá znalostmi a dovednostmi sester v komunikaci s handicapovanými klienty. Schopnost správně komunikovat patří k základním dovednostem každé sestry. Dobře vedená komunikace přispívá ke zlepšení mezilidských vztahů. Pokud má být komunikace vedena sestrou profesionálně, vyžaduje to, aby sestra skloubila znalosti z oblasti obecné komunikace se znalostmi z oblasti speciální pedagogiky, která se zabývá problematikou jedinců se zdravotním postižením, a využila je v komunikaci s handicapovanými klienty. Teoretickou část bakalářské práce tvoří 3 hlavní kapitoly. V první kapitole je uvedena charakteristika zrakového, sluchového a tělesného handicapu, mentálního postižení a řečových poruch. Druhá kapitola se zabývá obecnými zásadami komunikace a třetí kapitola je zaměřena na specifika komunikace s handicapovanými klienty.
Bakalářská práce měla dva cíle. Prvním cílem práce bylo zjistit znalosti sester v komunikaci s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče ve zdravotnických zařízeních. Byly stanoveny 2 hypotézy. Hypotéza H1.- Sestry nemají znalosti v komunikaci s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče- byla potvrzena. Hypotéza H2 -. Sestry mají nejvíce znalostí v komunikaci se sluchově handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče, nebyla potvrzena. Ke zjištění znalostí sester bylo použito kvantitativního šetření a byla použita metoda dotazování, pomocí dotazníků u sester pracujících ve zdravotnických zařízeních. Výzkumný vzorek tvořilo 102 sester. Výsledky byly zpracovány do grafů. Druhým cílem práce bylo zmapovat dovednosti sester v komunikaci s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče.Výzkum byl veden jako kvalitativní. Byly stanoveny 2 výzkumné otázky 1.Uplatňují sestry zásady komunikace s handicapovanými klienty při poskytování ošetřovatelské péče? Z odpovědi na otázku vyplývá, že sestry spíše zásady neuplatňují 2. Jak hodnotí handicapovaní klienti komunikaci sester při poskytování ošetřovatelské péče? Klienti vidí přístup sester v menší míře jako dobrý, profesionální, spíše uvádějí, že by mohl být lepší. Dovednosti sester byly zjišťované vedením nestandardizovaných rozhovorů s 10 handicapovanými klienty. Výpovědi klientů byly zpracovány do kategorizovaných tabulek. Z výzkumných šetření vyplývá, že sestry znalosti nemají a dovednosti neuplatňují. Výsledky výzkumného šetření budou využity při odborných seminářích a konferencích, dále pro edukaci a při vzdělávání sester.
Kolekce
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Úloha rodiny v péči o děti s mentálním postižením
Caisová, Lucie (Jihočeská univerzita, 2011)Abstrakt CAISOVÁ, L. ?Úloha rodiny v péči o děti s mentálním postižením?. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Teologická fakulta. Katedra psychologie. Vedoucí práce J. Ivanková. Klíčová slova: ... -
Komunikace s osobami se zrakovým postižením
Petrášková, Eva (Jihočeská univerzita, 2010)Práce je zpracována pouze teoreticky. Hlavní kapitola se věnuje komunikaci osob se zrakovým postižením, pravidlům této komunikace, komunikačním prostředkům a předsudkům společnosti k osobám se zrakovým postižením. Práce ... -
Důvody umisťování jedinců do základní školy praktické ve Vimperku
Bandíková, Kateřina (Jihočeská univerzita, 2011)Práce se zaměřuje na nejčastější důvody umisťování jedinců do Základní školy ve Vimperku a do dislokovaného pracoviště Volary. Teoretická část se zabývá současným systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací, převážně ...