Edukační činnost sestry v prevenci kazivosti zubů u předškolních dětí v souvislosti s dentální hygienou
Abstrakt
Bakalářská práce na téma Edukační činnost sestry v prevenci kazivosti zubů u předškolních dětí v souvislosti s dentální hygienou.
V současnosti je zubní kaz nejrozšířenější, chronické, multifaktoriální, infekční onemocnění. Ve své praxi se každodenně setkávám jako sestra s dětským pacientem doprovázeným rodičem na preventivní prohlídku, ale někdy i pro akutní ošetření s bolestí zubů. V současné době je cílem pedostomatologie vybudovat na jedné straně systematickou, léčebnou a preventivní péči na základě individuálního přístupu stomatologa a sestry, a na straně druhé odpovědnosti rodičů. Do celkové péče o zdravý vývoj dítěte by měli rodiče zahrnout i péči o chrup. V případě, že pochopí mechanismus a příčiny vzniku kazu dočasných zubů, pak tento stav je preventabilní. Dnes edukace jako výchova zaujala významné postavení v moderním ošetřovatelství a stala se samozřejmou součástí profesionální činnosti sestry.
Cílem práce je zmapovat postoje rodičů k dentální hygieně u svých předškolních dětí a na straně druhé, jaký má význam edukace sestrou v prevenci kazivosti zubů u stejné věkové skupiny.
K cíli jedna byla stanovena hypotéza: Rodiče se podílejí na dentální hygieně předškolních dětí. K cíli dva byla položena výzkumná otázka: Jak edukace sestrou v prevenci kazivosti zubů ovlivňuje schopnost předškolních dětí provádět dentální hygienu?
V kvantitativním výzkumném šetření byla použita metoda dotazování, technika dotazníku směřovanému na rodiče předškolních dětí ke zjištění dentálních návyků. Na základě výsledků z dotazníků byla hypotéza potvrzena.
V kvalitativní části výzkumu byla použita metoda kvazi experimentu, technikou pozorování a rozhovoru u předškolních dětí v mateřské škole v Českých Budějovicích. První skupina dětí se stala autorem pohádky a byla aktivně zapojena ke správné technice čištění zubů a k používání dentálních pomůcek. Edukační program s didaktickou pomůckou ? maňáskem je pro předškolní děti atraktivní, žádaný a velmi přínosný. Formou pohádky si děti osvojují zdravý způsob života, správné návyky a také komunikační schopnosti.
Druhá skupina dětí byla needukovaná. Dětem byly položeny otázky k dentální hygieně a orálnímu zdraví, které získaly v rodině, kde přebírají přístupy, gesta, postoje a způsob vyjadřování od svých vzorů. A v mateřské škole, kde poprvé vstupují do širšího společenství dětí, se navzájem neuvědoměle ovlivňují a formují pro celý následující život. Znalosti o prevenci zubního kazu a schopnost čištění zubů se v obou skupinách zkoumaných dětí významně liší. Edukované děti v následném rozhovoru dokázaly odpovědět na otázky položené k dentální hygieně a orálnímu zdraví na rozdíl od needukovaných. Stejně tak edukované děti prokázaly větší zručnost při čištění zubů.
Edukace k dentální hygieně a orálnímu zdraví by měla být každodenní součástí výchovy v mateřských a základních školách, ale především v rodině. Pro dítě je v tomto věku vzor rodiče nezastupitelnou podstatou pro další vývoj a jeho kvalitní zdravý život.