Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMachová, Alena
dc.contributor.authorMašková, Vlasta
dc.date.accessioned2021-12-03T12:17:19Z
dc.date.available2021-12-03T12:17:19Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19845
dc.description.abstractPostoj studentů oboru ošetřovatelství na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích k oboru paliativní péče. Tato bakalářská práce je věnována studentům, kteří procházejí praktickou výukou v Hospici sv. Jana Nepomuka Neumanna v Prachaticích. K výběru tohoto tématu jsem se rozhodla z několika důvodů. O hospicích se v dnešní době mnoho mluví, hodně se medializuje a probíhají různé charitativní akce pro hospic. Přesto lidé k hospici nemají důvěru a mají z hospice strach. Toto by mohl být první důvod. Tím druhým je vlastní zkušenost se studenty, kteří do hospice přicházejí na praktickou výuku. V tomto hospici pracuji jako staniční sestra a jsem se studenty v denním kontaktu. Bohužel, většina z těchto studentů si na začátku praktické výuky myslí, že v tomto ?domě? přichází smrt každý den. Mají strach a neumějí si představit, jak tuto situaci během čtrnáctidenní praxe zvládnou?! Cílem našeho výzkumu je zjistit, zda současné studium ovlivňuje postoje studentů k péči o nevyléčitelně nemocné. Zda se jejich postoje mění po absolvování teoretické a praktické výuky. K dosažení cíle jsme vytvořili dvě výchozí otázky. 1. výchozí otázka - Jak ovlivňuje teoretická výuka paliativní péče postoje studentů k péči o nevyléčitelně nemocné v hospici? 2. výchozí otázka ? Jak ovlivňuje praktická výuka v hospici postoje studentů k péči o nevyléčitelně nemocné v hospici? Výzkumné šetření bylo realizováno ve dvou fázích: před zahájením teoretické výuky paliativní péče a po praktické výuce v hospici. Použili jsme metodu experimentu, technikou dotazování byl hloubkový rozhovor se studenty. Výzkumný soubor tvořilo 5 studentek 3. ročníku prezenční formy na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, oboru všeobecná sestra. Po zpracování odpovědí jsme zjistili, že po teoretické přípravě se přístup k péči o umírající většinou příliš nezměnil. Studenti pociťují nedostatek teoretických informací, které by jim pomohli eliminovat strach z neznámé situace, strach z bolesti, strach z denní konfrontace s umírajícími a se smrtí. Také na komunikaci s blízkými nemocného si nepřipadají připraveni. Jsou přesvědčeni, že na tak složité téma, jako je péče o nevyléčitelně nemocné, je při výuce příliš málo času. Praktická výuka v hospici postoje studentů k péči o nevyléčitelně nemocné mění. Poskytla jim více poznatků o paliativní-hospicové péči. Vlastní postoje k péči o nevyléčitelně nemocné hodnotí pozitivněji, již nemluví o strachu a nejistotě. Přáli by si více osobní zkušenosti v komunikaci s nemocnými a jejich rodinami. Cíl výzkumu byl naplněn. Současné studium má vliv na studentovy postoje k paliativní péči o nevyléčitelně nemocné v hospici. Avšak stále u nich převažuje strach z tohoto ne již nového oboru. Ke změně dochází až po praktické výuce. Výsledky výzkumu lze využít pro pochopení pocitů studentů, pro možnou úpravu didaktiky a metodiky teoretické i praktické části výuky v paliativní péči. Vytvořená informační brožura by mohla napomoci studentům při výběru praxe, a také pro usnadnění nástupu na praktickou výuku do lůžkového hospice.cze
dc.format86 str.
dc.format86 str.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectStudentcze
dc.subjectHospiccze
dc.subjectPaliativné péčecze
dc.subjectVzdělávánícze
dc.subjectOšetřovatelstvícze
dc.subjectPostojcze
dc.subjectStudenteng
dc.subjectHospiceeng
dc.subjectPalliative careeng
dc.subjectEducationeng
dc.subjectNursingeng
dc.subjectAttitudeeng
dc.titlePostoj studentů oboru ošetřovatelství na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích k oboru paliativní péčecze
dc.title.alternativeThe attitude of nursing branch students at South Bohemia University - Health Care and Social Studies Faculty to paliative care.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag21361
dc.description.abstract-translatedThesis title: Approach to palliative care among nursing care students of the Faculty of Health and Social Studies of the South Bohemian University. This bachelor thesis is dedicated to students undergoing their practical training in St. Jan Nepomuk Neumann Hospice in Prachatice. I decided to choose this topic for several reasons. Hospices are often discussed nowadays, they are massively publicized and numerous charity events are held for hospices. Nevertheless people do not have confidence in hospices, they are afraid of them. This might be the first reason. The other one is my own experience with students coming to the hospice for their practical training. I work in the hospice as a ward sister and am in everyday contact with the students. Unfortunately most of the students are persuaded at the beginning of their training that death comes every day to this ?house?. They have fear and cannot imagine how to cope with this situation during a fortnight stay?! The aim of our research was to find out whether the present studies influence the attitudes to the incurably ill among the students. Whether their attitudes change after the theoretical and practical training. We set two basic questions to reach the goal. 1: How does theoretical schooling of palliative care influence the attitudes of students to the care for the incurably ill in the hospice? 2: How does practical training of palliative care influence the attitudes of students to the care for the incurably ill in the hospice? The research was implemented in two phases: before the start of theoretical schooling of palliative care and after the practical training in the hospice. We used the experiment method; a deep interview with student was the questioning technique. The research sample consisted of 5 full-time students of the Faculty of Health and Social Studies of the South Bohemian University, specialization of general nurse. After processing the responses we found out that the attitude to the care for the dying had not changed a lot after theoretical schooling. The students feel lack of theoretical information that would help them eliminate the fear of unknown situation, fear of pain, fear of everyday confrontation with death and dying people. They also do not feel prepared for communication with the close relatives of the dying people. They are convinced that there is not enough time for such a complicated topic like care for incurably ill people in the schooling. Practical training in the hospice changes the attitudes of the students to the incurably ill. They were provided more information on the palliative-hospice care. They assess their own attitudes to the care of the terminally ill more positively and they no longer talk about fear and uncertainty. They would like to have more personal experience with communication with the patients and their families. The goal of the research was met. The present studies do influence students? attitudes to palliative care of the incurably ill in a hospice. However the fear of this not really new field still prevails. Changes only occur after practical training. The research results may be used for grasping the students? feelings, for possible modification of the didactics and methodology of theoretical and practical training in palliative care. The elaborated informational brochure might also help students choose practical placement and make the start of the practical training in an inpatient hospice easier.eng
dc.date.accepted2011-09-07
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVrublová, Yvetta


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam