Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠvábová, Veronika
dc.contributor.authorJanečková, Brigita
dc.date.accessioned2021-12-03T12:17:44Z
dc.date.available2021-12-03T12:17:44Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19862
dc.description.abstractAntikoagulační léčba je nezbytnou součástí komplexního přístupu k mnoha kardiovaskulárním onemocněním. Z hlediska účasti sestry na léčebném a ošetřovatelském procesu je u těchto onemocnění/nozologických jednotek největším úkolem a také výzvou léčba perorálními antikoagulancii. Ta je prováděna převážně ambulantně, takže bezprostřední dozor zdravotníků, který je u hospitalizovaných pacientů samozřejmostí, zde nelze zajistit. Tím důležitější je pomocí a cestou edukačního procesu docílit optimální spolupráce a spoluúčasti pacienta na léčebném a ošetřovatelském procesu. Klíčový význam zde tedy má edukace, její evaluace a průběžné posilování. Antikoagulační léčbě přináší pacientům samozřejmě velký prospěch, zabraňuje trombotickým a embolickým komplikacím, přitom je však sama potenciálním zdrojem významných a nebezpečných nežádoucích účinků léčby. Edukace v těchto souvislostech musí tedy napomoci zabránit jak léčbě nedostatečně účinné (tedy poddávkování) tak naopak léčbě nadbytečně účinné (tedy předávkování). Pro docílení optimálního stavu antikoagulační léčby, který se dá dobře kontrolovat dodržováním smluvních žádoucích terapeutických hodnot INR (případně klasickým Quickovým testem), je tedy nezbytné edukovat pacienty především ve vztahu k dodržování dávkovacího schématu příslušných léků a dále v nemenší míře ve vztahu k dodržování speciálních dietních opatřením při léčbě perorálními kumarinovými antikoagulancii. Cílem naší práce je zjistit a množstevně vyjádřit stupeň, ve kterém pacienti dodržují edukací osvojené zásady, dále porovnat výsledky u mužů a žen vůči sobě a konečně zjistit, zda existuje závislost mezi stupněm dodržování zásad edukací osvojených a účinností antikoagulační léčby ( tj. docílení hodnot INR v žádaném terapeutickém rozmezí). Data v této práci jsme shromáždili pomocí kvantitativní výzkumné strategie, ve které jsme použili metodu dotazníku. Dotazník pro pacienty obsahuje uzavřené otázky týkající se 7 okruhů režimových (pohyb, strava, kouření, alkohol, protistresový režim, dávkování léku, speciální dietní opatření při kléčbě warfarinem) a jednu otázku otevřenou, směřovanou na znalosti a vědomosti pacienta o typu potravin, které jsou relevantní pro speciální dietní opatření při léčbě warfarinem. Shromážděné údaje a výsledky jsou zpracovány v grafické podobě. Byly stanoveny tři hypotézy. 1. Pacienti léčení warfarinem dodržují zásady edukací osvojené. 2. Ženy dodržují zásady edukací osvojené více nežli muži. 3. existuje přímá závislost mezi stupněm úspěšnosti edukace a stupněm úspěšnosti antikoagulační léčby. Z výzkumného šetření bylo potvrzeno, že pacienti dodržují zásady jim edukačním procesem vštěpované. První hypotéza byla potvrzena. Porovnáním výsledků získaných od podskupiny mužů a žen bylo zjištěno že ženy dodržují tyto zásady více, nežli muži. Druhá hypotéza byla též potvrzena. Porovnáním výsledků úspěšnosti dosažení cílových terapeutických hodnot INR s úspěšností edukace bylo zjištěno, že se stoupající úspěšností edukace stoupá i úspěšnost antikoagulační léčby. Čím vyšší je stupeň úspěšnosti edukace, tím vyšší podíl stanovení INR je v cílovém terapeutickém rozmezí. Třetí hypotéza byla též potvrzena. Přitom bylo ze shromážděných výsledků zjištěno, že zatímco úspěšnost edukace ve vztahu k dodržování léčebného schématu, je prakticky 99% , je úspěšnost edukace ve vztahu ke speciálním dietním opatřením při léčbě warfarinem přibližně 80%. Zde vidíme prostor pro zlepšení edukačního procesu. Výsledky našich zjištění, získaných při realizaci této bakalářské práce, byly použity jako podklad pro vypracování vzoru/paradigmatu pro edukační činnost sester u pacientů na perorální antikoagulační léčbě. Tento vzor je přílohou předložené práce. Takto může být posílena edukační činnost sester v této problematice a zmenšena míra nebezpečí jak neúčinné, tak přílišné léčby antikoagulační .cze
dc.format75 s., 21 s. příloh
dc.format75 s., 21 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAntikoagulace Edukace Ošetřovatelský proces Pacient Režimová opatření Rizikové faktory Sestra Warfarincze
dc.subjectAnticoagulation Education Nursing process Patient Regime measure Risk factor Nurse Warfarineng
dc.titleEdukace pacientů s antikoagulační léčboucze
dc.title.alternativeEducation of Patients on Antikoagulants.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag21382
dc.description.abstract-translatedAnticoagulation treatment is an inevitable part of complex approach to a number of cardiovascular diseases. From the point of view of nurse?s participation in treatment and nursing process in these diseases/nosological units treatment with oral anticoagulants is the biggest task and challenge. This is mostly provided on out-patient basis, so the immediate monitoring by medical staff, which is commonplace in hospitalized patients, cannot be ensured. The more important is to achieve optimum cooperation and participation of a patient in the treatment process by means of educational process. So education, its evaluation and continuous improvement has key importance here. Anticoagulation treatment of course brings patients big benefit, it prevents thrombotic and embolic complications, however itself it is a potential source of important and dangerous side effects. Education thus has to prevent insufficient treatment (i.e. underdosage) as well as excess treatment (i.e. overdosage). To achieve the optimum anticoagulation treatment, which is easy to check by adherence to the contractual desirable therapeutic INR values (or by conventional Quick Test) patients have to be educated particularly in relation to adherence to the dosage scheme of particular medicines, then to the same extent in relation to specific dietetic measures in treatment by oral coumarone anticoagulants. The aim of our work is to find and quantify the extent to which patients adhere to the principles achieved through education, to compare the results in men and women, and finally to find if dependence between the extent of adherence to the principles achieved through education and anticoagulation treatment efficiency (INR values within required limits) exists. We collected data for this work by means of quantitative research strategy where we used the questionnaire method. The patient questionnaire includes closed questions related to 7 regime areas (movement, diet, smoking, alcohol, antistress mode, drug dosage, specific dietetic measure in warfarin treatment) and one open question aimed at patient?s knowledge of type of food relevant for specific dietetic measure in warfarin treatment. The collected data and results are elaborated in graphic form. Three hypotheses were set: 1. Patients treated with warfarin adhere to the principles achieved by education. 2. Women adhere to the principles achieved by education more than men. 3. Direct dependence between the education success rate and the coagulation treatment success exists. The research showed that patients adhere to the principles inculcated in them by education process. The first hypothesis was confirmed. Comparison of the results showed that women adhere to the principles more than men. The second hypothesis was confirmed as well. Comparison of the results of the success rate in achieving the target therapeutic INR values with the education success rate showed that anticoagulation treatment success rate rises with education success rate. The higher the education success rate the higher the rate of INR reading within the target therapeutic range. The third hypothesis was also confirmed. The results also showed that while the education success rate in relation to adherence to treatment scheme is practically 99 %, the success rate of education in relation to special dietetic measures in warfarin treatment is about 80 %. Here we can see an area for improvement of the education process. The results of our findings within this Thesis were used as inputs for elaboration of a paradigm for education activities of nurses towards patients on oral coagulation treatment. The paradigm forms an annex to the Thesis. This may improve the educational activity of nurses in this sphere and reduce the risk of both, insufficient and excessive anticoagulation treatment.eng
dc.date.accepted2011-06-03
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeRolantová, Anežka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam