Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHricová, Alena
dc.contributor.authorČechová, Veronika
dc.date.accessioned2021-12-03T12:18:59Z
dc.date.available2021-12-03T12:18:59Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19909
dc.description.abstractTato bakalářská práce má poukázat na vybrané sociálně patologické jevy a jejich vnímání romskými a neromskými dětmi mladšího školního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsem se nejdříve zaměřila na vymezení normy a hodnotového systému Romů. Dále pak na pojem sociální patologie a vymezuji zde vybrané sociální patologie, tedy pojmy agresivita, alkoholismus, kouření, patologické hráčství, krádež a drogy a vztah romské minority k těmto sociálně patologickým jevům. V poslední části se zabývám dítětem mladšího školního věku, jeho tělesným, psychickým a sociálním vývojem. Součástí této kapitoly je i charakteristika romského dítěte. Cílem provedeného výzkumu bylo zjistit, zda se vnímání vybraných sociálních patologií romskými dětmi liší od vnímání těchto sociálních patologií neromskými dětmi mladšího školního věku. V praktické části jsem využila metod a technik kvalitativního výzkumu. Použila jsem metodu dotazování a techniku polostrukturovaného rozhovoru. Cílovým souborem bylo deset romských dětí mladšího školního věku, doplňkový soubor tvořilo deset neromských dětí mladšího školního věku. Výzkum byl proveden na dvou základních školách v Jindřichově Hradci. Výsledkem této práce pak bylo zjištění, jaký mají romské děti mladšího školního věku vztah k vybraným sociálním patologiím oproti neromským dětem mladšího školního věku, jaký je jejich přístup k závislostem, a zda se vybrané sociálně patologické jevy vyskytují v rodinách respondentů. Výsledky mé práce poukazují na to, že je stále potřeba spolupracovat na preventivních programech na základních školách a v centrech pro mládež, zejména se zaměřit právě na romské žáky a jejich rodiny, kde se vyskytují sociálně patologické jevy. Uváděním preventivních programů do praxe, nejen za pomoci učitelů, ale i širší veřejnosti by se dětem mladšího školního věku dal usnadnit vstup do dospívání bez ohrožujících vnějších vlivů.cze
dc.format83 s., 6 s. příloh
dc.format83 s., 6 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdítě mladšího školního věkucze
dc.subjecthodnotacze
dc.subjectnormacze
dc.subjectromské dítěcze
dc.subjectsociální deviacecze
dc.subjectchild of lower school ageeng
dc.subjectvalueeng
dc.subjectstandardeng
dc.subjectRomani childeng
dc.subjectsocial deviationeng
dc.titleVnímání sociálních norem a sociální patologie romskými dětmi mladšího školního věkucze
dc.title.alternativePerception of social standards and social pathology by Romani children of lower school ageeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag21467
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis points out selected social pathological phenomena and their perception by Romani and non-Romani children of lower school age. The thesis is divided into a theoretical and a practical parts. In the theoretical part I first focused on definition of the standard and the value system of the Romani. Then I concentrated on the term social pathology and I specify selected social pathologies, namely the terms aggressiveness, alcoholism, smoking, pathological gambling, theft and drugs, and relation of the Romani minority to these social pathological phenomena. In the last part I deal with a lower school age child, his/her physical, mental and social development. A characteristic of a Romani child is also a part of this chapter. The aim of the research performed was to find whether perception of selected social pathologies by Romani children differs from perception of these social pathologies by non-Romani children of younger school age. I used the methods and techniques of qualitative research in the practical part, namely the method of questioning and technique of semi-structured interview. The research sample consisted of ten Romani children of younger school age, a complementary sample consisted of ten non-Romani children of younger school age. The research was performed at two primary schools in Jindřichův Hradec. The research led to a finding what relation Romani children of younger school age have to selected social pathologies compared to non-Romani children of younger school age, what their approach to addiction is and whether the selected social pathological phenomena occur in the respondents? families. The results of the research confirm that permanent cooperation on preventive programmes for young people at primary schools and youth centres is necessary, particularly focusing on Romani pupils and their families, where social pathological phenomena occur. Introduction of preventive programmes into practice not only with the assistance of teachers, but also of the wide public, would make the beginning of puberty easier for children of younger school age, without threatening external influences.eng
dc.date.accepted2011-09-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeUrban, David


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam