Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHricová, Alena
dc.contributor.authorKaňková, Tereza
dc.date.accessioned2021-12-03T12:19:01Z
dc.date.available2021-12-03T12:19:01Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19910
dc.description.abstractNázev práce: Vnímání smrti romskými dětmi mladšího školního věku. Tato bakalářská práce se zabývá otázkami vnímání smrti, posmrtného života a pohřebních rituálů romskými dětmi mladšího školního věku. Teoretická část práce popisuje, jak je všeobecně vnímána smrt člověka a jak na smrt nahlíží děti a dospělí. Dále práce charakterizuje romskou kulturu a vnímáním smrti a posmrtného života Romy. Cílem bakalářské práce bylo identifikovat vnímání smrti a posmrtného života romskými dětmi mladšího školního věku. V praktické části bakalářské práce je použita kvalitativní strategie výzkumu, která byla realizována pomocí techniky polostrukturovaného rozhovoru, doplněného o kresebné techniky, které však sloužily pro navázání kontaktu s respondentem/tkou, nikoli pro analýzu. Výzkum byl uskutečněn v prostředí nízkoprahového zařízení V.I.P. Městské charity České Budějovice. Cílový soubor představovalo deset romských dětí ve věku od šesti do dvanácti let. Na základě výsledků získaných v průběhu vlastního výzkumu lze říci, že romské děti nemají jednotnou představu o smrti a posmrtném životě. Ačkoli věří v existenci nebe a pekla, je jejich představa odlišná a roztříštěná (od pozitivního pojetí pekla po víru pouze v nebe nebo pouze v peklo). Víra v reinkarnaci se u respondentů nevyskytuje. Smrt je vnímána jako personifikovaná, někdy splývá s představou Boha či je vnímána naturalisticky jako důsledek nemoci a stáří. Duše je chápána rovněž individuálně, někteří respondenti v ni nevěří vůbec, jiní věří, že duše je dobro a mají ji pouze hodní lidé, pro jiné je synonymem srdce. Respondenti připouští návštěvy mrtvých v životech živých. Romové při posledním rozloučení s nebožtíkem užívají rituálů, které se liší od většinové společnosti a které dětští respondenti popsali, ačkoli ne všichni se účastnili pohřbu. Výsledky práce mohou být využity sociálními pracovníky, kteří se věnují práci s romskými dětmi a mládeží. Pohřeb značně ovlivňuje chod života Romů a je nutné, aby sociální pracovníci o této události a zvyklostech s ní spojených, měli dostatečné informace.cze
dc.format59
dc.format59
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectSmrtcze
dc.subjectRomovécze
dc.subjectromské děti mladšího školního věkucze
dc.subjectposmrtný životcze
dc.subjectvnímání smrti dětmicze
dc.subjectDeatheng
dc.subjectRomaeng
dc.subjectRoma children of school ageeng
dc.subjectlife after deatheng
dc.subjectconcept of death childreneng
dc.titleVnímání smrti romskými dětmi mladšího školního věkucze
dc.title.alternativePerception of death in the eyes of young gipsy childreneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag21468
dc.description.abstract-translatedTitle: Perception of death by Romani children of younger school age This thesis deals with perception of death, life after death and funeral rites by Romani children of younger school age. The theoretical part describes how death of a human is generally perceived and how it is perceived by children and the adults. The thesis then characterizes Romani culture and perception of death and life after by Romani people. The aim of the thesis was to identify perception of death and life after death by Romani children of younger school age. The practical part of the thesis utilizes qualitative research strategy applied by means of the semi-structured interview technique complemented by drawing techniques, which however served for getting into contact with the respondent, not for the analysis. The research was performed in the environment of the low-threshold facility V.I.P of the Municipal Charity České Budějovice. The target sample consisted of 10 Romani children of six to twelve years of age. We may say upon the results obtained during the research itself that Romani children do not have identical perception of death and life after death. Although they believe in the existence of heaven and hell their notion is diverse and individual (from positive perception of hell to sole belief in heaven or sole belief in hell). Belief in reincarnation does not occur among the respondents. Death is perceived as personified, sometimes it merges with perception of the god or is perceived naturalistic as a consequence of illness and old age. Soul is also perceived individually, some of the respondents do not believe in soul at all, some believe that soul is the good and only good people have it, for others it is a synonym of the heart. The respondents admit visits of the death in the lives of the alive. Romani people use funeral rites different from those of the majority society, which the children respondents described although not all of them have been at a funeral. The results of my work may be used by social workers involved in work with Romani children and young people. A funeral substantially affects lives of the Romani people and it is necessary for social workers to be sufficiently informed on this event and related habits.eng
dc.date.accepted2011-09-09
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeUrban, David


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam