Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHricová, Alena
dc.contributor.authorKyseláková, Lenka
dc.date.accessioned2021-12-03T12:19:16Z
dc.date.available2021-12-03T12:19:16Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19919
dc.description.abstractTato bakalářská práce je zaměřena na ženy, které zastávají sociální roli matky a zároveň studentky. Obsah práce tvoří čtyři základní okruhy a to: sociální role, konflikt, rodina a vzdělávání. Cílem práce je zmapovat subjektivní vnímání konfliktu role matky a role studentky u studentek Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Pro výzkum jsem si zvolila cílový soubor, který tvoří 10 studentek 3. ročníku Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích v kombinované formě studia, které jsou zároveň matkami. Zaměřila jsem na intrapsychické prožívání žen ve stanoveném problému konfliktu a psychosociální a psychosomatické důsledky, které může konflikt způsobit. V bakalářské práci jsem stanovila tři výzkumné otázky, na které hledám odpovědi pomocí kvalitativního výzkumu. Použitou metodou v kvalitativním výzkumu je dotazování a technikou je polostrukturovaný rozhovor. Při rozhovoru byly vyžadované informace získávány v přímé interakci s respondentkou tváří v tvář. Na kladené otázky jsem měla zpětnou verbální i neverbální reakci. Výsledky výzkumných otázek: První výzkumná otázka zní: ?Je studium dobrovolným rozhodnutím matky nebo se jedná o nutnost spojenou se zaměstnáním?? Výsledkem je, že 7 respondentek z 10 odpovědělo, že se jedná o dobrovolné rozhodnutí, které je nejčastěji spojené s profesionálním rozvojem a potřebou seberealizace. U 1 respondentky se jedná o nutnost spojenou se zaměstnáním, tedy je zde přítomna motivace udržení si zaměstnání a pracovního postu. U 1 respondentky se jedná o dobrovolné rozhodnutí propojené také s nutností spojenou se zaměstnáním. Druhá výzkumná otázka zní: ? Jaká konkrétní omezení vnímají respondentky jako důsledek souběžně vykonávaných rolí matky a studentky?? Výsledkem je, že pro 8 respondentek z 10 je jednoznačným omezením nedostatek času, který nemohou věnovat rodině kvůli studiu, a to jim způsobuje stres. Jsou nuceny přesouvat své povinnosti na jiné pečující osoby. 1 respondentka cítí omezení v nemožnosti dělat vše na 100 %. 1 respondentka uvádí, že nepociťuje žádné omezení. Třetí výzkumná otázka zní: ?Jak se subjektivně konflikt role matky a studentky projevuje z psychosociálního a psychosomatického hlediska?? Výsledkem je, že u všech 10 respondentek se vyskytují psychosociální problémy. 9 respondentek z 10 uvádí psychosomatické potíže. Tyto výsledky informují o možných psychosociálních a psychosomatických důsledcích způsobené konfliktem mezi rolí matky a studentky. Může tak být zlepšen individuální přístup k těmto ženám. Ve své bakalářské práci jsem popsala sociální problém a na základě získaných výsledků jako výslednou hypotézu vyvozuji, že role matky a studentky způsobuje ženám intrapsychický konflikt.cze
dc.format75 s. (97 448 znaků)
dc.format75 s. (97 448 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKonfliktcze
dc.subjectrodinacze
dc.subjectsociální rolecze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjectConflicteng
dc.subjectfamilyeng
dc.subjectsocial roleseng
dc.subjecteducationeng
dc.titleKonflikt rolí matky a studentky u studentek ZSF JUcze
dc.title.alternativeConflict of roles of a mother and a student in female students of ZSF JUeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag21481
dc.description.abstract-translatedThis thesis is focused on women who have the social role of a mother together with the role of a student. The content of this thesis consists of four main areas, namely: social roles, conflict, family and education. The aim is to survey the subjective perception of the conflict of roles of a mother and a student in the female students of the Faculty of Health and Social Studies of the University of South Bohemia in České Budějovice. To carry out the survey I chose a target file consisting of 10 combined-form third-year students of the Faculty of Health and Social Studies of the University of South Bohemia in České Budějovice, who are also mothers. I focused on the intrapsychical experience of women in the given conflict and psychological and psychosomatic consequences which might be caused by the conflict. In the thesis I set up three research questions and using the qualitative research I have tried to find the answers. The method used in the qualitative research is interrogation and the technique is the semi-structured interview. At the interview the information was obtained in the face-to-face interaction. As a feedback to the questions I got verbal and nonverbal responses. The results of the research questions: The first research question is: "Is study a voluntary decision of a mother or is it the need required by the job?" The outcome is that in 7 out of 10 respondents this is a voluntary decision, which is most commonly associated with a professional development and the need for self-realization. In 1 respondent this is an employment-related necessity what makes her study, she is motivated to maintain her present job and work post. In 1 respondent studying is a voluntary decision also connected with the necessity associated with her employment. The second research question is: "What specific restrictions do female students perceive as a result of their parallel roles of mothers and students?" The outcomes show that 8 out of 10 respondents feel stressed as a result of a lack of the time devoted to family, which is caused by their studies. They are forced to shift their responsibilities to other caregivers. 1 respondent feels stressed because she is not able to do everything at 100 per cent. 1 respondent stated that she did not feel any restrictions. The third research question is: "How is the conflict of the both roles expressed in subjective psychosocial and psychosomatic aspects?" The result is that in all 10 respondents psychosocial problems are present. 9 out of 10 respondents stated psychosomatic disturbances. These results inform about possible psychosocial and psychosomatic consequences caused by the conflict between the roles of a mother and a student. Individual approach to these women could mitigate the problem. In my thesis I have described a social issue and based on the obtained outcomes I have drawn the hypothesis that the role of a mother and a student causes an intrapsychical conflict to women.eng
dc.date.accepted2011-06-13
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeSuchanová, Eva


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam