Komparace vybraného rizikového chování u žáků Základní školy a Základní školy praktické v Rapšachu
Abstrakt
Pro svou bakalářskou práci jsem si zvolila téma ?Komparace vybraného
rizikového chování u žáků Základní školy a Základní školy praktické v Rapšachu.
Rizikové chování není problémem pouze České republiky nebo Evropy, ale je to
problém celosvětový. V jeho důsledku dochází k narušení normálního vývoje jedince
v různých oblastech lidského života. Pokud k jeho rozvoji dochází již v nízkém věku,
mohou být důsledky ještě závažnější a mohou ovlivnit celý nadcházející život jedince.
Rizikové chování zasahuje jak do stránky biologické, tak do stránky psychologické a
samozřejmě i do stránky sociální. I přesto v dnešní době věková hranice, kdy se jedinec
do rizikového chování zapojuje, klesá.
Data pro tuto práci byla zajišťována na podkladě kvantitativního výzkumu,
metodou dotazování, technikou anonymního dotazníku. Na jejich podkladě byly
verifikovány či falzifikovány dříve stanovené hypotézy. Respondenti byli dotazováni ve
škole za přítomnosti administrátora, ovšem s vyloučením pedagogů či jiných obdobných
jim blízkým autorit, které by mohly ovlivnit validitu sbíraných dat.
Práce zahrnuje část teoretickou, která blíže popisuje vybrané druhy rizikového
chování, statistické zhodnocení jejich výskytu a také charakteristiku období života, ve
kterém se respondenti právě nacházejí. V praktické části jsou vytyčené cíle, je zde
popsán průběh vlastního výzkumu a také diskutování s autory, z nichž jsem čerpala.
Cílem výzkumu bylo zmapování výskytu vybraných druhů rizikového chování u
žáků druhého stupně Základní školy a Základní školy praktické v Rapšachu a následně
získaná data vzájemně komparovat.
Z výzkumu je patrné, že určitý druh rizikového chování je více typický pro
chlapce a jiný pro dívky, stejně tak některé jevy se ve větší míře vyskytují na Základní
škole a jiné zase na Základní škole praktické. Není ovšem výjimkou, že některé jevy se
vyskytují téměř ve srovnatelném zastoupení u všech dotazovaných respondentů.
Výsledky práce je možné využít v praxi pro potřeby dalších výzkumů, pro
výuku, realizaci efektivnějších programů primární prevence, pro potřeby školních
metodiků prevence, tvorbu Minimálních preventivních programů aj.