Integrace studentů se zdravotním postižením v rámci sekundárního vzdělávání
Abstrakt
Integrace studentů se zdravotním postižením je již několik let hodně diskutovaným problémem a názory na něj se liší ať již ze strany odborníků ,tak ze strany laické veřejnosti. Každý student by měl být integrován nejlépe ve spádové škole podle místa svého bydliště. Ne každá škola je tomuto fenoménu nakloněna. Proces integrace má svoje limity a jeho úspěšnost závisí nejen na možnostech samotného integrovaného jedince, ale i na mnoha dalších faktorech, mimo jiné i na podmínkách školy.
Bakalářská práce se zabývá tématem integrace studentů se zdravotním postižením v rámci sekundárního vzdělávání a skládá se ze dvou částí.
Teoretická část vymezuje základní pojmy, které s problémem integrace souvisí, legislativní opatření i historické hledisko. Dále se zabývá faktory podmiňujícími úspěšnost integrace.
Cílem praktické části práce bylo zjistit, kolik středních škol v Českých Budějovicích je v současné době na integraci studentů se zdravotním postižením připraveno, tzn. jaké mají školy podmínky pro integraci -např. bezbariérový přístup, podpůrná opatření, atd. Pro účely práce byl proveden kvalitativní výzkum, který se týkal pouze gymnázií, středních odborných škol a konzervatoře. Oslovila jsem vedení 22 středních škol, z nichž 7 se výzkumu odmítlo zúčastnit. Výzkumný vzorek se tedy skládá z 15 zástupců škol (respondentů). Informace mi poskytli ředitelé škol, zástupci ředitelů či výchovní poradci. Z odpovědí respondentů vyplynulo, že v současné době jsou na tuto možnost vzdělávání studentů se zdravotním postižením připraveny pouze 3 střední školy.