Možnosti integrace dětí se zdravotním postižením v mateřských školách v Českých Budějovicích.
Abstrakt
Ve své bakalářské práci jsem se zabývala možnostmi integrace dětí se
zdravotním postižením v mateřských školách (dále jen MŠ) v Českých Budějovicích.
České školství prošlo po roce 1989 procesem transformace, která umožnila
změnu v přístupu ke vzdělávání. Transformace měla za cíl vytvořit systém vzdělávání,
jenž poskytne členům společnosti stejné šance, které jim umožní dosáhnout
odpovídajícího stupně vzdělání.
Cílem práce bylo zjistit, zda je možná integrace dětí se zdravotním postižením
v MŠ v Českých Budějovicích. Dále pak zjistit, které MŠ v Českých Budějovicích
umožňují integraci dětí se zdravotním postižením, a v neposlední řadě zjistit, jaké jsou
faktické (reálné) možnosti integrace dětí se zdravotním postižením v těchto MŠ.
V této souvislosti jsem se pokusila i o zformulování následující hypotézy:
"Většina MŠ v Českých Budějovicích umožňuje integraci dětí se zdravotním
postižením." Hypotéza byla potvrzena. Z výsledků vyplynulo, že z 11 (100 %)
oslovených MŠ umožňuje integraci dětí se zdravotním postižením 6 (55 %). Počet
6 z celkového počtu 11 je v tomto případě chápán jako většina.
Teoretická část se věnuje vysvětlení pojmů integrace, asistent pedagoga, osobní
asistent, individuální vzdělávací plán a zdravotní postižení. Zdravotní postižení je
rozděleno na několik částí, které jsou stručně a přehledně definovány.
Pro realizaci praktické části byl zvolen kvantitativní výzkum, metoda
dotazování, forma dotazníku. Byly vytvořeny dva typy dotazníků. První z nich byl
určen ředitelkám MŠ v Českých Budějovicích. Druhý byl předložen učitelům/kám MŠ
v Českých Budějovicích. Celkem bylo osloveno 13 MŠ a výzkumu se zúčastnilo 11
MŠ. Nespolupráce dvou MŠ byla zdůvodněna - nedostatkem času, velkým počtem
příchozích dotazníků nebo nezájmem o tento výzkum. Zpracovaná data byla znázorněna
v grafech a tabulkách.
Výsledky získané z dotazníku ukázaly, že z 11 MŠ v Českých Budějovicích
umožňuje integraci dětí se zdravotním postižením 6 MŠ. Dále bylo zjištěno, že 5 MŠ
2
nabízí individuální integraci a 1 MŠ skupinovou. 7 z 11 MŠ uvedlo, že v současné době
nemají integrované dítě se zdravotním postižením. Tuto skutečnost vysvětlovaly tak, že
v současném školním roce nebyly o integraci požádány. Zároveň se téměř všechny
oslovené ředitelky shodovaly, že integrace dítěte se zdravotním postižením je přínosem
pro děti i pro školu.
Získané poznatky mohou sloužit k lepší orientaci v problematice integrace dětí se
zdravotním postižením v MŠ v Českých Budějovicích a poskytnout zpětnou vazbu těm
MŠ v Českých Budějovicích, které integraci umožňují.