Zájmové a volnočasové aktivity žáků na 1. stupni ZŠ a na 1. stupni ZŠ speciální
Abstrakt
Ve své bakalářské práci jsem se zabývala volnočasovými aktivitami žáků na 1. stupni základních škol a na 1. stupni základních škol speciálních. V první polovině teoretické části definuji co je volný čas, čím je tvořen, kdo v oblasti volného času působí (NNO, školská zařízení, nízkoprahová zařízení) a kdo je účastníkem volnočasových aktivit. Ve druhé polovině teoretické části popisuji nestátní neziskové organizace působící v Českých Budějovicích a typologii základních škol.
Pro sběr dat do praktické části jsem použila kvantitativní výzkum, metodu dotazování, techniku dotazníku vlastní konstrukce. Cílovou skupinou byli žáci 4. a 5 ročníků na 1. stupni ZŠ a na 1. stupni ZŠ speciální v Českých Budějovicích. Dále byla provedena analýza webových stránek zkoumaných škol.
Mým prvním cílem bylo zjistit volnočasové aktivity žáků na 1. stupni ZŠ a na 1. stupni ZŠ speciální. Vyhodnocením dotazníků jsem zjistila, že žáci na obou typech škol ve svém volném čase nejraději sportují, připravují se na vyučování a poslouchají hudbu. To se odráží i ve výběru školních kroužků, kde největší procento zaujímá kroužek sportovní.
Mým druhým cílem bylo zjistit nabídku volnočasových aktivit na 1. stupni ZŠ a na 1. stupni ZŠ speciální. Sběr dat byl realizován na čtyřech základních školách a na čtyřech základních školách speciálních v Českých Budějovicích. Při analýze webových stránek daných škol jsem zjistila, že nabídka školních kroužků je dostačující a žáci ji využívají.
Posledním cílem bylo porovnat realizované volnočasové aktivity na 1. stupni ZŠ a ZŠ speciální. Při výzkumu bylo zjištěno, že výsledky jednotlivých typů škol se zásadně neliší.
V závěru práce uvádím doporučení pro pedagogy zahrnout zmínku o volnočasových aktivitách do vyučování i do třídních schůzek. Výsledky také mohou posloužit k rozšíření nabídky volnočasových aktivit v daných školách.