Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorUrbanová, Vlastimila
dc.contributor.authorKůsová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-03T12:20:29Z
dc.date.available2021-12-03T12:20:29Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-08-18
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19958
dc.description.abstractTato práce se zabývala vztahem matky a dítěte v raných vývojových stádiích ve výchovném ústavu pro nezletilé matky s dětmi. Matka je pro dítě tou nejdůležitější osobou, u které nachází pocit bezpečí, jistoty a lásky. Děti, které jsou z nějakého důvodu se svou matkou ve výchovném ústavu, potřebují zažít tyto pocity ještě intenzivněji. Teoretická část práce je zaměřena na vývoj dítěte v raných vývojových stádiích a na význam přístupu matky k dítěti. Pro zajímavost a srovnání v práci uvádím jednu kapitolu o přístupu k těhotenství a mateřství v různých kulturách. Další kapitola je zaměřena na těhotenství a mateřství nezletilých dívek. V poslední kapitole je pozornost soustředěna na legislativní vymezení ústavní výchovy a na současný stav péče o nezletilé matky a jejich děti ve výchovném ústavu. Praktická část je zaměřena na popsání vztahu konkrétních nezletilých matek a jejich dětí ve výchovném ústavu, kde jsem vykonávala souvislou praxi. Výzkumné šetření bylo probíhalo formou narativních rozhovorů se sedmi nezletilými matkami, které mají nařízenou ústavní výchovu. Doplňující informace byly zjištěny pomocí sekundární analýzy dat ze sociální dokumentace respondentek. Stanovila jsem si dva cíle. Prvním cílem práce bylo postihnout vztah nezletilé matky a jejího dítěte ve výchovném ústavu pro nezletilé matky s dětmi. Vztah matky a dítěte není vytvořen optimálním a běžným způsobem. Má představa o vztahu nezletilé matky a jejího dítěte v prostředí výchovného ústavu byla potvrzena. Dívky nejsou na výchovu dostatečně psychicky ani fyzicky zralé a prostředí, ve kterém se nacházejí je také zcela zásadním determinantem, který ovlivňuje vztah k jejich dítěti. Další úlohu zde hraje primární prostředí matky, které není vždy optimální. Druhý cíl úzce souvisí s cílem prvním. Jedná se o zjištění příčiny umístění adolescentní matky do výchovného ústavu. Respondentkám byla nařízena již před graviditou ústavní výchova kvůli poruchám chování nebo byly umístěny do výchovného ústavu během své gravidity či mateřství z prostředí, které ohrožovalo jejich dítě. Nezletilé matky umístěné ve výchovném ústavu mají většinou špatné rodinné zázemí a poruchu chování Problémy nezletilých matek, které jsou umístěny ve výchovném ústavu, mají v některých případech začátek v rodinných vztazích a v prostředí, ve kterém vyrůstaly. Jejich rodiny mohou patřit do skupiny rodin s nízkým sociálním statusem. Z hlediska vztahu nezletilé matky a jejího dítěte je důležitá primární prevence v těchto rodinách již v době dětství potencionální nezletilé matky. Ve výchovném ústavu pro matky s dětmi je potřeba kvalitního personálu, který zajistí optimální péči matce a dítěti a poskytne jim kvalitní podmínky pro navázání vztahu mezi nimi. Matce by mělo být poskytnuto ve výchovném ústavu více prostoru a času k navázání vztahu se svým dítětem. Další důležitá změna by měla nastat v porodnicicích. Matka by své dítě měla dostat ihned po porodu do náruče, aby vznikl bonding nebo-li připoutání matky k dítěti. Zde hraje roli působení primární rodiny na život nezletilé rodičky a celkové působení naší společnosti.cze
dc.format72
dc.format72
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAttachement Raná vývojová stádia Bonding Náhradní výchovná péče Ústavní výchovacze
dc.subjectAttachement Early development stages Bonding Alternative educational care Ordered institutional upbringingeng
dc.titleVztah matky a dítěte v raných vývojových stádiích ve výchovném ústavu pro nezletelité matky s dětmicze
dc.title.alternativeThe relationship between a mother and the child in the early developmental stages in the educational institution for juvenile mothers with childreneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag22563
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with the relation between a mother and a child in early development stages in an educational institute for minor mothers with children. A mother is the most important person for a child, in whom it finds the feeling of safety and love. Children, who are with their mothers in an institution for any reason need to experience these feelings the more intensely. The theoretical part is focused on development of a child in early development stages and on the importance of mother?s approach. I present a chapter dealing with the approach to pregnancy in various cultures in the thesis for comparison. Another chapter is focused on pregnancy and motherhood of teenage girls. The last chapter pays attention to the legislation specification of institutional upbringing and the present state of the care of minor mothers and their children in educational institutions. The practical part is focused on description of relation of real minor mothers and their children in an educational institution where I had my long-term practical training. The research was based on narrative interviews with seven minor mothers with ordered institutional upbringing. Additional information was gained by secondary analysis of the data from the social documentation of the respondents. I set two goals. The first goal was to capture the relation of a minor mother and her child in an educational institution for mothers with children. The mother-child relation is not formed in an optimum and common way. My conception of relation between a mother and a child in the environment of an educational institution was confirmed. The girls are not sufficiently mentally and physically mature for upbringing and the environment they are in is another substantial determinant forming the relation to the child. The mother?s primary environment, which is very often not ideal, also plays an important role. The second goal is closely linked to the first one. It deals with the causes of locating an adolescent mother in an institution. The respondents had been ordered institutional upbringing already before pregnancy for behaviour disorders or they were relocated to the institution during pregnancy from an environment that threatened their children. The minor mothers located in an institution mostly have bad family background and a behaviour disorder. The problems of minor mothers located in an educational institution have in some instances their roots in family relations and the environment they grew up. Their families may belong to a group of families with low social status. From the point of view of a minor mother and her child primary prevention already in childhood of a potential minor mother is important. High quality staff able to provide a mother and a child with optimum care and quality conditions for creation of the relation between them is necessary for the educational institutions for mothers with children. A mother should be given more space and time to create a relation with her child in an educational institution. Another important change should be made in maternity wards. A mother should get her child into her arms immediately after birth so as the bonding of the mother to her child may be created. The influence of the primary family as well as overall influence of our society on the minor mother also play important roles here.eng
dc.date.accepted2011-09-22
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBalcarová, Jitka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam