Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFilausová, Drahomíra
dc.contributor.authorŠlincová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T12:22:06Z
dc.date.available2021-12-03T12:22:06Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-08-19
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20007
dc.description.abstractAntikoncepce je jednou z forem negativního plánování rodičovství, které zahrnuje snahu a opatření v regulaci počtu obyvatelstva a zamezení nežádoucímu těhotenství. V současné době je dostupné velké množství moderních antikoncepčních přípravků, ale ne pro každou ženu či pár je vhodná každá metoda. Obzvláště u dopívajících dívek je proto nutná edukace této problematiky. Právě rodiče mají na sexuální rozvoj svého dítěte největší vliv, jelikož jsou dítěti prvními a nejdůležitějšími učiteli sexuální výchovy. Je tedy důležité, aby rodiče byli vzděláni v oblasti antikoncepce a byli tak schopni dcerám poradit. V rámci ošetřovatelské péče má podporovat a edukovat ženy při výběru vhodné antikoncepce porodní asistentka. Teoretická část je zaměřena na metody antikoncepce, úlohu rodiny v sexuální výchově a na edukaci porodních asistentek. Praktická část je zaměřena na informovanost rodičů o antikoncepci a na možnosti porodních asistentek edukovat v oblasti plánovaného rodičovství a antikoncepce. Pro zpracování dané problematiky bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření v kombinaci s kvantitativním výzkumným šetřením. Kvantitativní šetření probíhalo formou dotazníků, které byly anonymní. Byly určeny pro rodiče dívek středoškolského věku. Kvalitativní výzkumné šetření probíhalo metodou rozhovoru, které byly vedeny s porodními asistentkami v gynekologicko-porodnických ordinacích v Českých Budějovicích. Stanoveny byly 4 cíle a s nimi související hypotézy a výzkumné otázky. Cíl 1 Zmapovat znalosti rodičů o metodách, účincích, spolehlivosti a problematice antikoncepce. Cíl 2 Zjistit, podle jakých kritérií rodiče vybírají antikoncepci pro své děti. Cíl 3 Zjistit, zda rodiče upřednostňují informace o antikoncepci od porodní asistentky v gynekologické ambulanci, před jinými informačními zdroji. Cíl 4 Zjistit, zda má porodní asistentka možnost v rámci své edukační činnosti seznamovat rodiče s metodami antikoncepce. Cíle byly splněny. Hypotéza 1, která zní: ?Rodiče mají informace o metodách antikoncepce?, se potvrdila. Potvrzeny byly také Hypotéza 2 a Hypotéza 3, tedy že rodiče nechávají rozhodnutí v otázce antikoncepce na svém dítěti a největším kritériem pro výběr antikoncepce je vysoká spolehlivost. Hypotéza 4: ?Rodiče dávají přednost informacím o antikoncepci od jiných zdrojů, než od porodní asistentky? byla také potvrzena. Z kvalitativního výzkumného šetření bylo zjištěno, že porodní asistentky jsou informovány o nejnovějších trendech antikoncepce vzhledem k vysoké návštěvnosti gynekologických ambulancí dealery farmakologických firem. Z výsledků vyplynulo, že poskytovatelem zásadních informací je lékař. Porodní asistentky tedy i přesto, že mají v kompetencích edukaci v oblasti plánovaného rodičovství a antikoncepce, nemají významnou úlohu v edukaci týkající se této problematiky. Tato bakalářská práce může posloužit, jako zdroj informací a studijní materiál pro další ročníky porodních asistentek. Dále by se tato práce dala využít, jako edukační materiál pro porodní asistentky v praxi i pro budoucí uživatelky či uživatele, kteří uvažují o užívání některé z metod antikoncepce.cze
dc.format108 s.
dc.format108 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAntikoncepcecze
dc.subjectEdukacecze
dc.subjectPorodní asistentkacze
dc.subjectRodinacze
dc.subjectSexuální výchovacze
dc.subjectContraceptioneng
dc.subjectEducationeng
dc.subjectMidwifeeng
dc.subjectFamilyeng
dc.subjectSex Educationeng
dc.titleAntikoncepce očima rodičů a spolupráce s porodní asistentkoucze
dc.title.alternativeContraception of Parents´ Eyes and Cooperation with Midwifeeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag39434
dc.description.abstract-translatedContraception is one of the forms of negative parenthood planning which incorporates the effort and measures to regulate population and prevent unwanted pregnancy. At present there are a large number of modern contraception products but not each method is suitable for each woman or couple. Therefore, education in this issue is necessary, in particular for adolescent girls. Parents have the greatest influence on the sexual development of their child since they are the first and the most important teachers of sex education for their child. So it is important that the parents are educated in the field of contraception and are able to advise their daughters. Within the scope of nursing care, a midwife shall assist and educate women in selection of a suitable contraception. The theoretical part is focused on contraception methods, the role of family in sex education and on the education of midwives. The practical part addresses parents? awareness of contraception, and the chances of midwives to provide education in the area of planned parenthood and contraception. To handle the given issue, qualitative research in combination with quantitative research was selected. The quantitative research was conducted in the form of anonymous questionnaires intended for parents of secondary-school girls. The qualitative research used the method of interviews with midwives in gynaecology-obstetrics offices in České Budějovice. Four objectives and associated hypotheses and research questions were set. Objective 1: To ascertain the knowledge of parents concerning the methods, effects, reliability and other issues of contraception. Objective 2: To ascertain what criteria parents use to select the contraception for their children. Objective 3: To ascertain whether parents prefer information on contraception from a midwife in a gynaecologist?s office to other information sources. Objective 4: To ascertain whether a midwife has a chance to inform parents of contraception methods within the scope of her educational activity. The objectives have been fulfilled. Hypothesis 1: ?Parents have information on contraception methods? has been confirmed. Hypothesis 2 and Hypothesis 3, namely that parents leave the decision in the matter of contraception to their child and that the main criterion for the selection of contraception is high reliability, have also been confirmed. Hypothesis 4: ?Parents prefer information on contraception from other sources to the information from a midwife? has also been confirmed. The qualitative research has revealed that midwives are well-informed on the latest trends of contraception due to the frequent visits of gynaecologist?s offices by dealers of pharmacological companies. It also follows from the results that the provider of fundamental information is a medical doctor. Although the education in the area of planned parenthood and contraception falls within their competence, midwives do not play any significant role in education concerning this issue. This bachelor thesis may serve as a source of information and a study material for further midwife students. The thesis may also be used as an educational material for midwives at work and for future users who think of using any of contraception methods.eng
dc.date.accepted2011-09-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeSák, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam