Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVacková, Jitka
dc.contributor.authorHodoušová, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T12:23:18Z
dc.date.available2021-12-03T12:23:18Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-05-23
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20032
dc.description.abstractTématem této diplomové práce je: Problematika integrace dětí azylantů a imigrantů žijících v ČR. Zvolila jsem si toto téma, protože si myslím, že je velmi zajímavé a zároveň aktuální a týká se všech občanů České republiky. V teoretické části jsem se zaměřila na objasnění pojmů, jako je azylant, imigrant, cizinec, uprchlík, nezletilý bez doprovodu, integrace a další. Cílem práce je zjistit překážky bránící integraci dětí azylantů a imigrantů žijících v České republice. Pro realizaci výzkumné části práce jsem zvolila kvalitativní typ výzkumu, metodu dotazování, techniku rozhovor. Jako doplňkovou metodu jsem zvolila sociometrický test. Výzkum probíhal v zařízení pro děti cizince ? Permon, v období od ledna do března 2011. Výzkumný soubor č. 1 tvořily děti imigranti ve věku 7-18 let (max. 21 let u studujících), kterých bylo 10. S dětmi azylanty výzkum umožněn nebyl. Zařízení je povinno tyto děti chránit a neposkytuje o nich žádné informace. Výsledky jsem zpracovala formou případových studií. Integraci jsem si pro potřeby realizace výzkumu rozdělila do pěti oblastí (jazyk, kultura, bydlení, sociální vztahy, potřeby). Další samostatnou oblast tvořil doplňující dotazník, který navrhl doc. PhDr. Kovařík a Prof. Dunovský. V oblasti jazyka se ukázalo, že děti imigranti komunikují převážně českým jazykem, který se naučily od svých rodičů, výjimečně v zařízení pro zajištění cizinců. Nejčastějším problémem v této oblasti je psaní (pravopis). V oblasti kultury se ukázalo, že málokterý respondent dodržuje v České republice zvyky z původní země, i když tu možnost má. Zvyky a tradice jsou v každé zemi odlišné, ale ani to není překážkou v integraci dětí imigrantů. Pokud jde o oblast bydlení, tak všichni respondenti bydlí v zařízení pro děti ? cizince. Domů, pokud domov mají, jezdí pouze na víkendy nebo dle možností rodičů. Až na dva respondenty se všem doma líbí. V oblasti sociálních vztahů se ukázalo, že pokud respondenti potřebují s něčím pomoci, např. s učením, které je nejčastějším problémem, obracejí se převážně na učitele a vychovatele, ale také na kamarády a rodiče. V poslední oblasti, a to oblasti potřeb, se ukázalo, že nejčastější potřebou je být s rodinou a potřeba získat větší volnost. Z doplňujícího dotazníku pro děti vyplynulo, že respondenti mají největší strach z toho, že už nikdy neuvidí svou rodinu, naopak se nejvíce těší na víkendy strávené s rodinou a na odchod ze zařízení. Je možné uvést, že respondenti berou zařízení jako bariéru, která jim brání v jejich integraci do většinové společnosti a bere jim jejich volnost. Sociometrický test byl realizován na jedné střední škole a na jedné základní škole ve městě Písek, v období od února do března 2011. Výzkumný soubor č. 2 tvořili studenti tříd různého stupně, ve věku 7-18 let (včetně cizinců). Celkem byl realizován v pěti třídách. Výsledky ukázaly, že děti cizinci s integrací žádný problém nemají. Na základě výsledků sociometrického testu lze uvést předpoklad, že původ dětí není překážkou v komunikaci s ostatními. Tento předpoklad může být základem pro rozsáhlejší výzkum. Uvedenou diplomovou práci je možné využít jako podklad pro případný kvantitativní výzkum, ale může posloužit i široké veřejnosti ke zvýšení informovanosti o této problematice.cze
dc.format85 s., 11 s. příloh
dc.format85 s., 11 s. příloh
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectazylantcze
dc.subjectdítěcze
dc.subjectimigrantcze
dc.subjectintegracecze
dc.subjectnezletilý bez doprovoducze
dc.subjectasylum seekereng
dc.subjectchildeng
dc.subjectimmigranteng
dc.subjectintegrationeng
dc.subjectunaccompanied minoreng
dc.titleProblematika integrace dětí azylantů a imigrantů žijících v ČRcze
dc.title.alternativeIntegration of Recognized Refugees and Immigrants Children living in the Czech Republiceng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag20609
dc.description.abstract-translatedThe issue of integration of children of asylum seekers and immigrants living in the Czech Republic is the theme of the thesis. I have chosen the topic because I find it very interesting and an up-to-day subject which is in the way of all citizens of the Czech Republic. I have focused the theoretical part on clarifying some concepts, such as: asylum seeker, immigrant, foreigner, refugee, unaccompanied minors, integration and other ones. The aim of the thesis is to find out obstacles for the integration of children of asylum seekers and immigrants living in the Czech Republic. For the implementation of the research part of the thesis, I have chosen the qualitative type of research - the method of interview - the technique of interview. A sociometric test has been chosen as a complementary method. The research was conducted in Permon, a facility for foreign children, from January 2011 to March 2011. The Research Group No 1 consisted of ten immigrant children from 7 to18 years old (in case of students their age could be 21 years at the utmost). The research of asylum seeking children was not enabled. The facility is obliged to protect the children and does not provide any information about them. I have processed the results through the form of case studies. For the purpose of the research implementation, I have divided the integration into five areas (language, culture, housing, social relations and needs). A questionnaire designed by PhDr. Kovařík and Prof. Dunovský was another independent part of my research. In the area of language, it came in sight that most immigrant children communicate in Czech language which they learned from their parents or, and it is very rare, in detention facilities for foreigners. The most frequent problem in this area is writing (spelling). In the area of culture, it came in sight that despite the possibility to observe customs of their original countries, very few respondents cherish them here in the Czech Republic. Customs and traditions differ from country to country, but it does not hinder the integration of children of immigrants. As for the area of housing, all respondents are living in the facility for children ? immigrants. They travel home, if there is the home, only at weekends or according to capability of their parents. All but two respondents are happy at home. In the area of social relations, it came in sight that if respondents need any help, they mostly approach teachers and educators but also friends and parents. In the last area, the area of needs, it came in sight that the most frequent need is to be with their families and then the need for greater freedom. The additional questionnaire for children revealed that what respondents are the most worried about is that they will not see their families any more. On the other hand, weekends spent with their families and leaving the facility are the two things that they are looking forward to the most. It is possible to say that respondents feel that the facility is a barrier which prevents them from integration into mainstream society and deprives them from their freedom. The sociometric test was performed in one secondary school and in one primary school in the town of Písek in February and March 2011. The Research Group No 2 consisted of students of different grades and age (7-17 years old) including foreigners. The test was performed in five classes. The test results showed that foreign children have no problem with their integration. Based on the results of the sociometric test, it is possible to take the assumption that the origin of children is not an obstacle in communication with other children. This assumption can be a basis for more extensive research. It is possible to use the thesis as a basis for any quantitative research. What is more, the thesis can serve the general public to increase their awareness of this issue.eng
dc.date.accepted2011-06-17
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeUrban, David


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam