Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFendrychová, Jaroslava
dc.contributor.authorPohlová, Světlana
dc.date.accessioned2021-12-03T12:24:00Z
dc.date.available2021-12-03T12:24:00Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-08-18
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20115
dc.description.abstractGastrostomie je jednou z přístupových cest, kterou je možné podávat enterální výživu dětem s poruchami příjmu potravy. Je metodou volby v situacích, kdy existuje reálný předpoklad podávání enterální výživy nazogastrickou sondou delší než šest týdnů a při neporušeném, funkčně zdatném zažívacím systému. Největší výhodou gastrostomie pro děti a jejich rodiče je možnost podávat enterální výživu i mimo zdravotnická zařízení. Optimální ošetřovatelská péče je jedním z hlavních předpokladů dlouhodobé funkčnosti gastrostomie. Proto je nutné vhodným způsobem edukovat rodiče a jejich děti o způsobu podávání výživy a péči o gastrostomii. Cílem práce bylo zmapovat informovanost rodičů v problematice gastrostomie v dětském věku a na jejím základě navrhnout jednotný edukační program s cílem jednodušší orientace v dané problematice. Metodou výzkumu bylo kvalitativní šetření. Technikou sběru dat studium zdravotnické dokumentace a polostandardizovaný rozhovor s respondenty v jejich domácím prostředí. Výsledky studia zdravotnické dokumentace, které definovaly soubor dětí se zavedenou gastrostomií byly pro lepší přehlednost zpracovány do grafické podoby. Rozhovory s respondenty v podobě audionahrávky byly převedeny do písemné podoby a kvantifikovány pomocí tabulek, z nichž bylo možné stanovit závěry výzkumného šetření. Výsledky šetření ukázaly, že problematickou oblastí edukace je praktický nácvik ošetřování gastrostomie a informovanost o možných komplikacích gastrostomie a způsobu jejich řešení. Na základě uvedených výsledků byla potvrzena potřeba vytvořit jednotný edukační program týkající se problematiky založení gastrostomie, péče o gastrostomii, podávání stravy, léků a možných komplikací gastrostomie ve smyslu získat schopnost komplikacím předcházet, rozeznat je a řešit.cze
dc.format94 s.
dc.format94 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectenterální výživacze
dc.subjectgastrostomiecze
dc.subjectošetřovatelská péčecze
dc.subjectporuchy příjmu potravycze
dc.subjectenteral nutritioneng
dc.subjectgastrostomyeng
dc.subjectnursing careeng
dc.subjecteating disordereng
dc.titleSpecifika ošetřovatelské péče o dětské pacienty s gastrostomií.cze
dc.title.alternativeNursing Specifics in Paediatric Patients with Gastrostomyeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag21219
dc.description.abstract-translatedGastrostomy is one of the access routes enabling enteral nutrition support to children with eating disorders. It is a method of choice in situations where real assumption of enteral feeding by a nasogastric probe longer than six weeks exists and with undamaged functional digestive system. The possibility to perform enteral feeding outside health care facilities is the most advantageous aspect of gastrostomy for children and their parents. Optimum nursing care is one of the main preconditions of long term functional gastrostomy. This why suitable education of parents and their children in the nutrition support method is necessary. The aim of the work was to map awareness of the issues of gastrostomy in children patients among parents and to propose a unified educational programme aimed at easier insight into the issues. Qualitative research method was applied to the problems. The techniques of study of healthcare documentation and semi standardized interviews with respondents in their home environment were used for data collection. The results of the healthcare documentation studies, which defined the sample of the children with applied gastrostomy, were processed into graphic form for better transparency. The interviews with the respondents in the form of audio recording were transposed into written form and quantified by means of tables enabling the research conclusion to be drawn. The research results showed that practical training of gastrostomy treatment and awareness of possible complications and their solution was the weak point of the education. The above results have confirmed the necessity to elaborate a unique educational programme related to the issues of feeding tube insertion, the care for gastrostomy, support of food, medicines, and possible related complications in terms of learning the ability to prevent complications, identify and solve them.eng
dc.date.accepted2011-09-06
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul pediatriecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePták, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam