Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorJíchová, Simona
dc.date.accessioned2021-12-03T12:40:34Z
dc.date.available2021-12-03T12:40:34Z
dc.date.issued2012
dc.date.submitted2012-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20222
dc.description.abstractTato práce se zabývá problematikou profesní přípravy a zaměstnávání osob se zrakovým postižením. Zaměstnávání osob s postižením je obecně rozšířeným problémem. Osoby se zrakovým postižením patří na trhu práce ke skupině s nejmenšími šancemi, přitom jasně vyplývá, že stojí o to mít zaměstnání. Teoretická část této práce je zaměřena na vymezení osob se zrakovým postižením včetně specifik jejich vývoje. Druhá kapitola se zabývá vzděláváním osob se zrakovým postižením v primárním, sekundárním a terciárním školství, část je zde věnována i volbě povolání. Závěr teoretické části se věnuje zaměstnávání osob se zrakovým postižením, zejména politice zaměstnanosti. V praktické části jsou popsány představy a očekávání od zaměstnávání osob s postižením zraku, motivace k práci a žebříček hodnot dotazovaných s postižením zraku, role rodičů při výběru profese. Dále jsou uvedeny dovednosti potřebné k nalezení práce, kterými disponují dotazované osoby, názory na možné příčiny nezaměstnanosti osob s postižením zraku a podpůrné mechanismy zaměstnávání těchto osob, které využívají konkrétní dotázaní. Výzkumné šetření probíhalo formou rozhovorů se šesti respondenty se zrakovým postižením v pásmu slabozrakosti a nevidomosti. Jedním z hlavních cílů této práce bylo zmapovat studijní možnosti osob se zrakovým postižením. Dalším cílem bylo zjistit, jaké mají osoby s postižením zraku problémy při studiu, co vnímají jako překážky při studiu a při výběru profese, případně při vykonávání profese. Problémem může být špatné rozhodnutí při výběru školy, např. vlivem nedostatečné sebedůvěry osoby s postižením a nízké důvěry rodiny i učitelů. Závažným a stále přetrvávajícím problémem jsou předsudky ze strany zaměstnavatelů, ale i to, že je nedostatek pracovních příležitostí pro osoby s postižením zraku. Dle mého názoru se možnosti zaměstnávání lidí se zrakovým postižením zlepšují, avšak bariéry přetrvávají zejména v postojích intaktních lidí a potencionálních zaměstnavatelů. Ti jsou mnohdy ovlivněni nedostatečnou informovaností o podpoře a možnostech zaměstnávání osob s postižením. Svou roli sehrává i postoj dnešní společnosti, která klade důraz na rychlost a kvantitu. Je třeba v osobách s postižením zraku již od dětství budovat sebedůvěru, zároveň by bylo vhodné zvýšit informovanost potencionálních zaměstnavatelů, která by mohla být zajištěna pomocí médií a seminářů. Na školách by mohla probíhat spolupráce intaktních žáků a žáků s postižením zraku. Je třeba, aby již od dětství bylo postižení vnímáno jako něco běžného. Ovšem změnit myšlení společnosti může trvat ještě dlouho.cze
dc.format86 s. (115 633 znaků)
dc.format86 s. (115 633 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectOsoby se zrakovým postiženímcze
dc.subjectPoradenstvícze
dc.subjectPracovní uplatněnícze
dc.subjectProfesní přípravacze
dc.subjectTrh prácecze
dc.subjectVolba povolánícze
dc.subjectZaměstnávánícze
dc.subjectVisually Handicapped Personseng
dc.subjectConsultancyeng
dc.subjectLabour Fulfilmenteng
dc.subjectProfessional Preparationeng
dc.subjectLabor Marketeng
dc.subjectChoice of Profession and Employmenteng
dc.titleMožnosti profesní přípravy a uplatnění osob se zrakovým postižením na trhu prácecze
dc.title.alternativePossibilities of Training and Implementation of People with a Visual Impairments on the Labor Marketeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag22579
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with problems of professional preparation and employment of visually handicapped persons. Employment of handicapped persons is a general problem. Visually handicapped persons belong to group with the least prospect on labour market but it is concurrently clear that they want to be employed. The theoretical part of this thesis is focused to definition of visually handicapped persons including specificities of their development. The second chapter deals with teaching the visually handicapped persons in primary-, secondary- and tertiary education, with attention paid also to the choice of profession. Conclusion of the theoretical part deals with employment of visually handicapped persons and namely with employment policy. The practical part describes concepts of and expectations from employing the visually handicapped persons, motivation to work, a valuation list of the respondent visually handicapped persons and a role of parents in the choice of profession. Furthermore, it describes accomplishments necessary for job finding gained by the respondent visually handicapped persons, opinions on possible causes of unemployment of visually handicapped persons and supporting mechanisms of employing such persons, utilized by particular respondents. Research was carried out in a form of dialogue with six visually handicapped respondents with handicaps in the range of amblyopia and sightlessness. One of the main goals of this thesis was to monitor study possibilities for visually handicapped persons. The next goal was to find out what were the problems of visually handicapped persons during their studies, what was perceived as obstacles during studies, during the choice of profession or, appropriately, during pursuance of the profession. A problem may be in wrong choice of the school e.g. due to insufficient self-confidence of the handicapped person and low confidence of the family and teachers. Prejudice of the employers is an important and still persisting problem, as well as the lack of job opportunities for visually handicapped persons. In my opinion, the possibilities for employment of visually handicapped persons do improve but there are persisting barriers mainly in the attitudes of intact people and potential employers. They are frequently affected by insufficient information on the support and possibilities of employing persons with visual handicap. The attitude of the nowaday´s society placing emphasis on quickness and quantity plays its role also. With visually handicapped persons it is necessary to build up their self-confidence already since their childhood. Contemporarily, it would be appropriate to enhance the awareness of potential employers, what could be provided by means of media and seminars. Cooperation of intact pupils with visually handicapped ones could be carried out at schools. It would be necessary to perceive the handicap as something common already since the childhood. However, to change thinking of the society may still last long.eng
dc.date.accepted2012-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam