Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHricová, Alena
dc.contributor.authorBřečková, Gabriela
dc.date.accessioned2021-12-03T12:40:36Z
dc.date.available2021-12-03T12:40:36Z
dc.date.issued2012
dc.date.submitted2012-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20228
dc.description.abstractTeoretická část této práce je věnována odlišnostem výchovy v romské rodině oproti majoritní rodině, vzdělávání romské menšiny, vzdělanostním šancím romských žáků a nerovnostem při přechodu na střední školu ve srovnání s majoritní populací. Dále jsou zde popsány důvody předčasného odchodu romských žáků ze středních škol a je vymezen termín Podpory s jejími změnami, které probíhaly v průběhu let do června roku 2011. Cílem bakalářské práce je identifikace efektivnosti Podpory sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol. Pro získání potřebných dat byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, technika polostrukturovaného rozhovoru doplněná o sekundární analýzu dat. Výzkumný soubor tvořilo osm zástupců středních škol v Jihočeském kraji, kteří v minulosti žádali o Podporu. Z výsledků výzkumu vyplývá, že všichni romští žáci žádají o Podporu ihned na začátku studia, většina z nich opakovaně, a to zvlášť na každé období. Pokud romský žák splní dané podmínky pro přiznání Podpory, musí ještě splnit podmínky pro vyplacení Podpory. Poskytnutá dotace se proplácí zpětně, a to za období září až prosinec v prosinci a za období leden až červen v červnu. Nevyužité finanční prostředky se vrací zpět na MŠMT. Současně z výzkumu vyplývá, že vyplnění žádosti o Podporu není jednoduché. Počet romských žáků, kteří žádali o Podporu od ledna 2005 do června 2011, vykazuje sestupnou tendenci. Důvody nevyužití Podpory tvořily u více jak poloviny romských žáků špatný odhad nákladů na studium a současně nedoložení příslušných dokladů ke zpětnému proplacení, v 21 % bylo důvodem nevyužití Podpory ukončení studia žáka a zbytek tvořila neomluvená absence. Předpokládá se, že by tato práce mohla posloužit jako zdroj informací pro širokou veřejnost, neboť Podpora, též nazývaná pozitivní diskriminace, je výrazným motivačním prvkem pro sociálně znevýhodněné romské žáky, pro které není snadné pokračovat v sekundárním vzdělávání. Současně by se tato práce mohla stát zdrojem výzkumu v dalších regionech.cze
dc.format77
dc.format77
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectPodpora sociálně znevýhodněných romských žáků středních škol a studentů vyšších odborných školcze
dc.subjectRomská menšinacze
dc.subjectRomský žákcze
dc.subjectRomská žákyněcze
dc.subjectSociální znevýhodněnícze
dc.subjectStřední školacze
dc.subjectSupport of socially disadvantaged Romany secondary school students and college studentseng
dc.subjectRomany minorityeng
dc.subjectRomany studenteng
dc.subjectSocial disadvantageeng
dc.subjectCollegeeng
dc.titlePodpora romských žáků středních školcze
dc.title.alternativeSupport for Romany Secondary School Studentseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag25100
dc.description.abstract-translatedThe theoretical part of this thesis is dealing with the differences in education in Romany families as compared to majority families, the education of the Romany minority, educational opportunities of Romany students and inequalities in the transition to high schools as compared with the majority population. Additionally, it describes the reasons for early drop out of Romany students from secondary schools and the concept of the Support is defined, as well as its changes that had taken place over the years till June 2011. The objective of this thesis is to identify the effectiveness of the Support of socially disadvantaged Romany secondary school students and college students. To obtain the necessary data, the method of qualitative research was chosen, the technique of semi-structured interview supplemented by secondary data analysis. The research group consisted of eight representatives of secondary schools in the South Bohemian Region County who asked for the Support in the past. The research results show that all Romany students apply for the Support at the outset of their studies, most of them repeatedly and separately for each period. If a Romany student meets the conditions for granting the Support, he/she must meet the conditions for the payment of the Support. The subsidy granted is paid retroactively in December, for the period from September to December, and in June, for the period from January to June. The unused finance is returned to the Ministry of Education. At the same time, the research suggests that completing the application form for the Support is not easy. The number of Romany students who applied for the Support from January 2005 to June 2011 shows a downward trend. The reasons for not using the Support included, in more than half of Romany children, an incorrect estimate of education costs and also a failure to submit the relevant documents for the retroactive payments; in 21 % of the cases the Support was not used due to drop out of the student, and the rest was due to unexcused absence. It is expected that this thesis could serve as an information source for the general public because the Support, also called positive discrimination, is a powerful motivational tool for socially disadvantaged Romany students for whom it is not easy to continue with their secondary education. At the same time, this thesis could become a source of research for other regions too.eng
dc.date.accepted2012-06-18
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeUrban, David


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam