Negativa virtuálních sociálních sítí
Abstrakt
Práce se zabývá možnými negativními dopady spojenými s užíváním virtuálních sociálních sítí. Cílem bakalářské práce je zmapovat možné nebezpečí, které souvisí s užíváním virtuálních sociálních sítí žáky 3.-9. tříd základních škol a 1.-2. ročníků středních škol.
Teoretická část je věnována vysvětlení základních oblastí spojených s danou problematikou: kyberprostor, internet, virtuální sociální sítě, netiketa a kyberšikana. Podkapitola zabývající se virtuálními sociálními sítěmi je, vzhledem k celosvětovému vývoji oblíbenosti globálních internetových komunikačních serverů, zaměřena na představení současného fenoménu Facebook. Z možných rizik vyplývajících z užívání sociálních sítí je tato práce zaměřena na kyberšikanu.
Pro účely práce byl zvolen kvantitativní výzkum při využití dotazníkového šetření s žáky základních a středních škol. Zkoumaný soubor tvoří žáci dvou základních škol, jedné střední školy v Písku.
Z výsledků vyplývá, že virtuální sociální sítě jsou pro děti a mládež rizikovým prostorem. Výzkum prokázal, že je zapotřebí před riziky virtuálních sociálních sítí více informovat nejen děti, ale i pedagogy a rodiče. Realizovat preventivní programy na kyberšikanu v prostředí školy by mělo být součástí vzdělávacího procesu již od raného věku žáků.
Bakalářskou práci lze využít jako informativní materiál pro výchovné poradce, pedagogy a rodiče základních a středních škol.