SATURACE POTŘEB DĚTÍ SE SPECIFICKÝMI POTŘEBAMI PROSTŘEDNICTVÍM INTEGRACE VE SKAUTSKÝCH ODDÍLECH V KARLOVÝCH VARECH
Abstrakt
Děti s určitými zdravotními problémy, a tedy se speciálními potřebami velmi těžko hledají vhodné příležitosti v oblasti neformálního vzdělávání, kde by se mohly plně začlenit a realizovat a kde jsou dostatečně schopní lektoři či vedoucí pro tuto práci. Rodiče těchto dětí pro ně hledají zájmovou činnost, kde by byla plně přijímána jejich jedinečnost a byly naplňovány jejich potřeby ve zcela přirozeném prostředí.
Ve své bakalářské práci se snažím objasnit pojem osobnost a jedinečnost člověka ve vztahu k lidskému prožívání. Zdůrazňuji nutnost uspokojování lidských potřeb a varuji před jejich nenaplněním, které může nepříznivě ovlivnit kvalitu života. Mezi těmito potřebami vyzdvihuji zejména sounáležitost, potřebu někam patřit a být přijímán, uznáván, mít možnost se vyvíjet a růst. Charakterizuji zde děti se specifickými potřebami, definuji zdraví a nemoc. Zabývám se mezilidskými vzaty a integrací těchto dětí mezi vrstevníky. Popisuji možnost současného stavu jejich začlenění ve skautských oddílech v Karlových Varech, vhodnost této formy a zjišťuji, zda se naplnila vzájemná očekávání.
Ke sběru dat jsem použila výzkum kvalitativní, metodu dotazování, techniku polořízeného rozhovoru, metodu zúčastněného pozorování a metodu fotodokumentace. V tomto výzkumu jsem hodnotila čtyři výzkumné soubory, a to děti se speciálními potřebami, jejich rodiče, ostatní děti v oddíle a vedoucí oddílů.
Pozitivní výsledky výzkumu této bakalářské práce vidím jako motivující prvek a výzvu ke vstupu dětí se specifickými potřebami do organizace Junák stejně jako výzvu pro jiné organizace, zabývající se volnočasovými aktivitami dětí.