Možnosti rehabilitačních metod u dětí s dětskou mozkovou obrnou, se zaměřením na canisterapii a hipoterapii
Abstrakt
Tato bakalářská práce se zaměřuje na vymezení možností rehabilitačních metod u dětí s dětskou mozkovou obrnou především na možnost různých podpůrných rehabilitačních metod, které mohou být u těchto dětí využity. Práce se zabývá zejména využitím canisterapie a hipoterapie, které náležitě patří do těchto podpůrných metod rehabilitace dětí s dětskou mozkovou obrnou.
Hipoterapie společně s canisterapií se v poslední době stále více dostávají do podvědomí laické veřejnosti, ale především do podvědomí rodičů postižených dětí a to zejména díky svému pozitivnímu působení na klienta.
V teoretické části práce je souhrn poznatků o dětské mozkové obrně a o možných rehabilitačních metodách popř. konceptech, které se nejčastěji u této diagnózy využívají. Dále jsou v teoretické části práci shrnuty poznatky a podrobnější informace o canisterapii a hipoterapii.
V praktické části práce jsou vytvořeny kasuistiky jednotlivých dětí a dále popis průběhu a následné zjišťování vlivu canisterapie a hipoterapie na děti s dětskou mozkovou obrnou. Vliv hipoterapie jsem zjišťovala za pomoci Hipoterapii hodnotícího testu (HHT), hodnocení svalového napětí pro kombinaci s Hipoterapii hodnotícím testem (HHT) a verbální škály pocitu pohody. Canisterapii jsem hodnotila soustavným pozorováním mých respondentů.
Cílem práce bylo vytvořit přehled různých rehabilitačních metod, které jsou využívány u dětí s diagnostikovanou dětskou mozkovou obrnou a dále seznámit rodiče a laickou veřejnost s průběhem canisterapie a hipoterapie.
Práce má poukázat na pozitivní vliv těchto podpůrných rehabilitačních metod a zejména na význam ucelené rehabilitace.