Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBalcarová, Jitka
dc.contributor.authorBlechová, Vendula
dc.date.accessioned2021-12-03T12:41:41Z
dc.date.available2021-12-03T12:41:41Z
dc.date.issued2012
dc.date.submitted2012-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20327
dc.description.abstractTeoretická část obsahuje vymezení dětské mozkové obrny a k ní přidružených postižení, krátké osvětlení pojmu komunikace a souhrn nejpoužívanějších, ale i novějších metod a pomůcek pro alternativní a augmentativní komunikaci. Prvním cílem práce je získání přehledu o metodách a systémech alternativní a augmentativní komunikace využívaných na území Českých Budějovic při nácviku komunikace a při komunikaci samotné s dětmi s dětskou mozkovou obrnou. Druhý cíl práce je zjistit, jaký postoj k těmto metodám zaujímají rodiče dětí s dětskou mozkovou obrnou, kteří je zároveň u svých dětí využívají. Pro získání dat byl využit kvalitativní výzkum, konkrétně metody pozorování a dotazování pomocí strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami. Rozhovory byly poskytnuty vybranými rodiči dětí s dětskou mozkovou obrnou, kteří s nimi komunikují s využitím metod alternativní a augmentativní komunikace a odbornými pracovníky, kteří s těmito dětmi pracují. Rozhovory byly uskutečněny v centru ARPIDA, o.s. a v centru Světluška, o.p.s. v Českých Budějovicích. Z výzkumu vyplynulo, že dotazovaní odborní pracovníci z Českých Budějovic z alternativních a augmentativních metod pro nácvik komunikace s dětmi s dětskou mozkovou obrnou nejvíce používají Výměnný obrázkový komunikační systém a jako podpůrnou metodu komunikační tabulky. Rodiče, kteří se rozhodli využívat metody alternativní a augmentativní komunikace na nich veskrze shledávají jen klady. Práce by mohla sloužit jako informační materiál pro rodiče, odborné pracovníky i zájemce o systémy alternativní a augmentativní komunikace.cze
dc.format60 s. (99 731 znaků)
dc.format60 s. (99 731 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAlternativní komunikacecze
dc.subjectAugmentativní komunikacecze
dc.subjectDětská mozková obrnacze
dc.subjectKomunikacecze
dc.subjectVýměnný obrázkový komunikační systémcze
dc.subjectAlternative communicationeng
dc.subjectAugmentative communicationeng
dc.subjectInfantil cerebral palsyeng
dc.subjectCommunicationeng
dc.subjectThe Picture Exchange Communication Systemeng
dc.titleVyužití alternativních a augmentativních forem komunikace u dětí s Dětskou mozkovou obrnou v Českých Budějovicíchcze
dc.title.alternativeApplication of the alternative and augmentative forms of communication by children suffering the Infantil cerebral palsy in České Budějoviceeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag25666
dc.description.abstract-translatedThe theoretical part of this work contains the definition of the Infantile cerebral palsy and its associated handicaps, then it contains a short explanation of the term ?communication? as well as a summary of the most widely used and actual methods and instruments for the alternative and augmentative communication. The first aim of this Bachelor work is to get an overview about the methods and systems of the alternative and augmentative communication in the area of České Budějovice used by the communication training and by the communication itself with the children who suffer the Infantil cerebral palsy. The second aim of this work is to find out, what´s the attitude to these methods from the view of these childrens´ parents, who are using such methods by their own children. For gaining the required data, a qualitative research has been carried out, in concrete ?The methods of observation and interview? in the form of a structured interview with opened questions. The interviews were realized both with the concrete parents of these handicaped children, who communicate with their children by using the methods of alternative and augmentative communication ? and also with the specialized staff who work with these handicaped children. The interviews were realized in the ARPIDA, o.s. center and in the Světluška, o.p.s. center in České Budějovice. From this research it has emerged, that from all these alternative and augmentative methods - suitable for the communication training with these handicaped children - the interviewed specified staff from České Budějovice uses mostly the method ?The Picture Exchange Communication System? and as a supporting method ?Communication tables?. The parents, who decided to use the methods of alternative and augmentative communication, find these methods mostly positive. This work could serve as an informational material for parents, specialized staff and for applicants who are interested in systems of alternative and augmentative communication.eng
dc.date.accepted2012-06-12
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeDvořáková, Eva


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam